Senaste inläggen

Bidrag till nystartad firma?

När jag just startat min firma, inom bygg. Så ringde ett företag som hävdade att man kunde söka en massa bidrag som nystartat företag och erbjöd sig hjälpa till med detta. Jag använde aldrig deras tjänst men är fortfarande nyfiken på om det låg något i det dom sa?

Kategori: Allmänt

Hur mycket är det rimligt att firmamobilen kostar?

Har funderat på att köpa ny mobil till firman.
Godkänner skattemyndigheten att man köper en mobil för säg 3000-4000kr eller kan det underkännas?

bidrag till starta företag när man är under 25 år

Jag vill inget annat än och starta ett företag, jag tror på min idé och ska sattsa på den till tusen.
Nu till problemet

För att få starta eget bidrag måste du fyllt 25 eller har något funktionshinder.
jag e varken 25 eller har något hinder..

Finns de någon annan lösning?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Feedback webbsida - SverigeTunnan

Hej,

Vi hoppas att de som letar efter en badtunna ska få ett bra intryck av våra produkter och vår webbsida.

Vi säljer badtunnor och tillbehör till badtunnor.

Kategori: Feedback

Skapa spel likt de på Facebook

Är det någon som har koll på hur avancerat det är att ta fram spel likt de som finns på facebook. Farmville cafeworld fishworld och sådana.

Är sugen på att ta fram ett sådant!

Kontantmetoden vid årsskiftet?

Hej!

Jag håller på att byt bokföringsprogram (från Windows  :OMG till Mac  :bravo ) och har därför exporterat SIE från mitt gamla program.

Jag använder kontantmetoden i min enskilda firma och använder därför inte konton som leverantörsskuld osv. Vid årsskiftet verkar det dock som om obetalda leverantörsfakturor hamnar på ett sådant k...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta eget AB - Praktiska frågor

Hej,

Jag funderar på att starta ett eget AB där bara jag själv kommer att arbeta. Jag kommer att fakturera mina kunder för de timmar jag arbetar i månaden och kommer förhoppningsvis snabbt få snurr på inkomsterna och ligga runt 100k+moms i månatlig fakturering. Nu till frågorna:

1. Hur fungerar det med bolån när du kör eget AB? Det kä...

Jurmala/havs/strand/kant

Ca 2 mil utanför Riga på den ena sidan floden eller 2 mill åt andra sidan där har ni paradiset på nära håll. Starta verksamhet mot Lettland medan det är billigt  Riga/Lettland kallas österns Paris, prova det nära och annorlunda kan jag säga efter 15 års prövotid under de flesta årstider. Vid nyår går man man ur huse mot frihetsstatyn där ett fantas...

Kategori: Off Topic

Ska jag ta steget?

Skulle behöva lite råd.
Jag är grymt sugen på att starta eget företag igen. Har tidigare drivit eget i 4 år men har de senaste 2 åren varit anställd.
Känner nu att det är eget som passar mig bäst med den frihet, ansvar, och de möjligheter som det ger att ha eget företag.

Jag har ett flertal olika affärsideer. Ett par av dom är ganska...

Dropinsolarium

Tror ni det är lönande att driva ett dropinsolarium?

Kategori: Affärsidéer

Sälja varulager

Jag ska sälja mitt varulager eftersom jag ska lägga ner företaget, lagervärdet är ca 11000 kr. Finns det någon tumregel hur mycket man ska ta betalt för det?
Försäljningsvärdet är ca 58000 kr.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Har jag verkligen räknat rätt ( eller vem stal Herr Arnes penningar )

I början på året så fick jag idé som jag testade för att se om det fanns någon bäring i och om så var fallet kanske starta egen firma.
Jag importerade några delar som jag förädlade och sammansatte.
Kostnad för import blev 5000:- efter att tullen begärt moms för en frakttjänst utförd utomlands vilket jag tyckte var konstigt.
( Då kan man...

Starta eget hemifrån

Hej!
Jag skulle vilka sälja grönsaker och frukt hemifrån på min trädgård till allmänheten, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja.
Måste man ha tillstånd? Och vart söker jag det?
Och hur gör man när det gäller att betala skatt, då jag ska köpa varorna från en grossist ?

Jag uppskattar alla svar!  🙂

Kategori: Affärsidéer

Försäljning och inbyte - hur blir rätt?

Jag har ett problem med hur jag ska få till en verifikation på rätt sätt:

Vi säljer en båt och motor till kund för 120.000 kr och tar i inbyte en begagnad båt för 30.000 kr. Kunden ska alltså betala 90.000 kr och det görs genom Swedbank Finans.

Det är ju fakturan till Swedbank finans som måste bli riktigt - vi har ju en försäljning...

Privat abonnemang i aktiebolag

Hej!

Jag har sökt i forumet, men inte hittat något svar som passar oss med aktiebolag.

Ska man skaffa bredband och telefoni som företag så blir det alltid lite dyrare, eftersom leverantören bakar in lite extra service.

Jag har som sagt ett aktiebolag och undrar om det är tillåtet att jag beställer privatabonnemang...

Behöver starta eget?

Jag har en färdig produkt (en bok) som säljs via en självpublicerings- och print-on-demandsajt. Men för att jag själv ska tjäna mer har jag sneglat på riktiga tryckerier istället. Boken har en självklar målgrupp (geocaching, en form av orientering) och att sälja på olika evenemang (sådana hålls regelbundet med uppemot hundra besökare på varje, och...

Ed Hardy Grossist Sverige/Europa

Hej!

Jag skulle behöva få kontakt med en svensk eller europeisk grossist som säljer Ed-Hardy. Finns det någon här som vet om någon sådan grossist?
Jag har varit i kontakt med Ed-Hardy's via deras officiella hemsida och fått tag på en mail address som skulle hjälpa mig alla mina frågor men när jag mailar till denna så får vi inget sva...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur gör ni när det kommer till att skapa en logga?

Har funderat på hur man bäst går till väga om man vill ta fram en logotyp.. gäller det som vanligt att spana runt omkring sig, eller ska man vara nytänkande och riskera en pannkaka?

Vad tycker du?
Hur gjorde ni?

/Linus

Kategori: Off Topic

Bokföra inventarier

Hej!
Hur bokför man inventarier?

Effektiv telemarketing för mindre företag

Hej,

Det är svårt att hitta en telemarkeing företag som accepterar småföretag (cirka 100 samtal per dag).

Så jag undrar om någon visste var man kan hitta ett telemarketing bolag (helst bara en frilansare i telemarketing) som skulle kunna göra det?

Att betala i procent av försäljningen skulle vara det bästa.

Jag vet inte...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring