Starta upp ett dotterbolag... vad gäller?

48
Funderar på att köpa en industrifastighet där det troligtvis finns en viss risk att den kan komma att behöva saneras inom min livstid. 

Då jag idag har ett bolag som går bra, har bra med tillgångar osv så vill jag inte riskera något.

Hade tänkt att starta upp ett nytt AB (eftersom det nu endast kostar 50k?  samt att man även kan slippa revisorkostnaden vilket gör att det iallafall inte blir pappersarbetet åt det nya bolaget och blir inte speciellt kostsamt att ha i drift.


Men nu till själva frågan,  Kan jag ge pengar från mitt andra företag till det nystartade företaget?  finns det någon risk att mitt andra företag kan få lov att stå för exempelvis saneringskostnader?  eller om jag som privatperson kan få problem? 

Vad tror ni banken tycker om man ansöker om lån till en fastighet i ett helt nystartat företag?  fastigheten säljs privat och ej via någon mäklare. 

skall ta och prata lite med min redovisningskonsult samt banken om någon dag men kan vara bra att veta lite mer i förväg!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.