Verksamt.se... Likviditetsbudget. Förstår ingenting :(

12
Ska visa upp detta för AMS för att söka bidraget och vill göra bra ifrån mig såklart. Det har gått bra med de andra budgetarna, men denna förstår jag inte alls. Kundfakturor? Vad är det jag ska hitta på här? Lev.fakturor...jag kommer inte få det varje månad? Allt jag ska skriva är ju påhittat....känns så flummigt.... Det står Kundfakturor 1, 2 och 3.

Ska jag dela upp en hel månads intäkt på dessa tre? Eller ska jag ta tre fakturor bara (vilket blir små summor i min business)

och ska jag bara hitta på lev.fakturor? Ett genomsnitt eller? För som sagt, så köper jag inte från lev. varje månad, utan snarare några ggr om året.

Någon som fått bidraget? Hur hårda är dom gällande budgetarna, ska man vara kaxig och ta i överkant eller vara ödmjuk och realistisk. Dvs i början går det dåligt, sen går det bra? Ang. normallön så har jag skrivit mkt lite första året, lite mer nästa år. Tankar, tips???
1165
Du skall ju försöka göra en budget som visar din likviditet. När betalas pengar ut ur företaget, och när kommer de in. Det ger en antydan om hur mycket kapital du faktiskt behöver, och hur sårbar du är mot avvikelser från budgeten.[br][br]Många företag som haft riktigt bra affärsidéer har gott omkull för att de inte klarade av likviditeten. Det ledde till betalningspåminnelser, inkasso, dröjsmålsräntor och till sist betalningsanmärkningar som brukar få alla andra att säga upp sina krediter. Slarva inte med den här biten, och passar inte mallen på verksamt.se med din verksamhet så gör en egen likviditetsbudget.[br][br]Jag har aldrig hört talas om någon som fått starta-eget-bidrag utan en likviditetsbudget som man dessutom kan förklara. Det vore fruktansvärt oansvarigt att bevilja bidrag till människor som inte gjort en sådan och förstår den till fullo.[br][br]
12
Tack för ditt svar.[br][br]Jag har bara tänkt att börja i liten skala. Lägga ut några tusenlappar och sedan använda vinsten av detta till att köpa nytt material. Jag tar inga lån eller krediter utan betalar allt i förväg, som jag sedan tillverkar och säljer med påslag. Det är svårt för mig att applicera min tanke på detta formulär, då jag redan kommer att betala i förväg. [br][br]Jag pratade nu med AMS och de sa att det är helt OK att lämna in utan dessa siffror klara. Man får sedan hjälp och guidning av konsulten...
1324
2
En vanlig budget tar ju upp utgifter och intäkter under ett år. Och en sådan kan ju se bra ut . Däremot likviditetsbudgeten skall ju ta händelser per månad eller ev ännu tätare.[br][br]För som du säger. [br]Du har dag 1 ett visst kapital vi säger 20000:-.  Sedan skall du handla varor. Ok dom kostar 1000:- + moms och du handlar 20 st. dvs 25000:- Här måste du ju ta med momsen för du skall ju betala denna när du handlar. Förvisso får du tillbaks dessa pengar men kanske 4-5 månader senare om du redovisar moms kvartalsvis. Så helt plötsligt får du tänka om för du har ju då 5000:- för lite så du behöver mer pengar eller så handlar du bara 16 enheter. [br][br]osv , osv[br][br]Lycka till[br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.