Bokslutsdispositioner

28
Hej
Jag har övertagit en klient och ser att förra red ekonomen inte lagt in kundford eller lev skulder . Hon har bokfört dessa poster mot eget uttag 2013, är detta korrekt?
resultatet kan väl inte bli rättvisande då? //
28
Ingen som kan berätta om detta är korrekt)
1073
139
Resultatmässigt blir det ingen skillnad att bokföra så här jämfört med att bokföra intäkter respektive kostnader mot kundfordringar respektive leveratörsskulder.[br][br]Det bokföringen i det här fallet speglar är att betalningen för leverantörsfakturor har utförts med privata pengar (borde då ha bokförts mot 2018 egna insättningar).[br][br]Bokföringen speglar även att inkasseringen för kundfakturor har överlåtits att ske i privat regi (bokförts mot 2013 eget uttag).[br][br]Jag tror inte det är vidare vanligt att bokföra på det här sättet, ser väl inte så bra ut.[br]
28
Hej.[br][br]Att det inte påverkar resultatet förstår jag men eget kapital kan väl ändå inte stämma? Hon har användt bara 2013 för både egen ins+eget uttag. Om kunden har många lev skulder så påverkar det väl eget kapital negativt?
1073
139
Ifall lev.skulder + övriga bokförda kostnader (kvitton, reseersättning mm) överstiger intäkterna, så blir ju resultatet negativt och påverkar därmed även det egna kapitalet i negativ riktning.[br][br]Men det är ju inte ovanligt och har egentligen inget att göra med om man bokfört direkt mot eget uttag/egen insättning eller inte.
28
Ok då anses detta vara helt ok. Men jag anser fortfarande att man skall bokföra med 1510,2440 . Om jag har 20 st fakturer per 31/12 som är obetalda till en kostnad av 25,000 så , 2500 kr i kundfordringar, företaget har en vinst på 350 000.- då är kontot för egna ins/uttag ej korrekt. Verifikatet visar inte att det är eget ins/uttag utan en skuld/ fordring ,  Jag tycker att det är missvisande. Per 31/12 finns endast skulder såsom skatt. moms och soc avgifter. Men i verkligheten är det större. //
1073
139
Använder man bokslutsmetoden, så ska skickade/inkomna kund- och leverantörsfakturor som ej blivit betalda under året bokföras 31/12 och då som kundfordring/leverantörsskuld.[br][br]Om de däremot (som jag tror du menar i det här fallet) direkt när de skickats/inkommit bokförs mot eget kapital-underkonto, så blir väl inte ovanstående aktuellt.[br][br]Jag håller med dig om att man borde bokföra med 1510/2440, men jag tror väl inte att man kan förbjuda att bokföra på det sätt som skett i det här fallet.[br]
28
Hej igen[br]Det jag hänger upp mig på är att privata ins / uttag inte stämmer med verkligheten. Om jag skall visa mina egna uttag/insättnoíngar för 2009 så är det missvisande. Skall kolla med BFN imorgon. Tack för diskussionen alltid tevligt med vettiga svar
28
Hej detta var svaret från BFN ""Om du betalar dina leverantörsskulder med företagets medel (t.ex. från företagets bankkonto), ska bokföring inte ske mot eget kapital. Bokföring mot eget kapital ska inte heller ske om kunderna betalar till t.ex. företagets bankkonto. Om du som privatperson däremot betalar företagets leverantörsskulder, ska dessa bokas mot eget kapital som insättning och motsatsvis om kunden betalar direkt till dig som privatperson, ska betalningen bokas som ett uttag i eget kapital.  [br] [br]
1073
139
Kan bara instämma med BFN.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.