Royalty, skatter och sociala avgifter - överlåtelse av produkt, studentprojekt

1
Hej

Jag är med i en grupp på fyra st studenter som under ett skolprojekt har tagit en produkt.
Denna produkt håller vi nu på att överlåta till ett företag som avser att betala oss i form av royalty.
Det företaget Vill inte betala ut royalty till alla de enskilda fyra personerna pga sociala avgifter och att det blir mer komplext.
Så de har sagt att vi måste starta någon form av företag.

Jag har pratat lite med en affärscoach på skolan, och han tyckte att eftersom jag har en enskild firma så skulle jag kunna ta in hela royaltyn genom den och sedan dela ut den till de andra personer i i gruppen.
Men efter lite funderande så började jag oroa mig för då kanske jag skulle bli tvungen att betala ut sociala avgifter till de andra i gruppen.... skulle det kunna bli så?

Vi är en löst sammansatt grupp och vi kommer inte göra något mer tillsammans.

Mina frågor
1. Går det på något sätt att ta det genom min enskilda firma utan att det blir allt för jobbigt?
2. Vad finns det för andra Företags former som skulle kunna vara lämpliga och vad är fördelar och nackdelar med dessa?
1324
4
Om ni skall ha ut pengarna så lär ni nog få betala någon typ av skatt. Oberoende vilket företag ni har. [br][br]1. Enskild firma hos dig. Du får in pengarna i ditt bolag. Sedan "betalar" du ut 75% till dina kompisar månadsvis och betalar då först sociala avgifter(arbetsgivaravg). På resten drar du sedan a-skatt och rapporterar till skm. Det som blir kvar går till kompisarna. [br]Sedan dom 25% som är kvar använder di för f-skatt (=a-skatt och egenavg) för dig själv och tar sedan ut det som är kvar. [br]Det jobb du har är alltså att sköta lite bokföring och sedan hantera skatterna. Kanske någon timma per månad. [br][br]2. Ni startar ett handelsbolag ihop.  Här är det inte du som är ansvarig för bolaget utan ni ansvarar ihop. Och alla betalar sedan sa-skatt. [br]Jobbmässigt är det nog ingen större skillnad mot 1. Men ni är ju fler att dela jobb/ansvar. [br][br]3. Ni startar ett AB. Då måste ni först ha ett aktiekapital i detta bolag. Sedan tar ni ut lön och skattar vinst i bolaget . Plus ni kan ta ut viss del av vinsten som utdelning vilket kanske minskar skatterna något. Dock krävs revisor ett tag till. [br][br]Jag skulle nog hålla på punkt 2. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.