Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan

Köp av website, fakturafrågor m.m.


Hejsan!

Jag ska köpa en etablerad website med domän osv. Nu är det dock så att varken jag eller säljaren har genomfört en liknande affär förut och jag har därför lite frågor. Vi har båda enskilda firmor.

Vi kan säga för enkelhetens skull att det rör sig om 4000:-

1. Fakturering och moms
Säljaren gör en helt vanlig faktura antar jag med vanlig 25% moms? Han skickar fakturan till mig, jag betalar allt (inkl moms) och gör avdrag för denna i min bokföring som vanligt.

Korrekt?

2. Bokföring
Hur bokförs detta köp av mig? Vilka konton bör man använda osv?


3. Allmänna tips
Har ni några andra tips på vad man bör tänka på vid genomförande av sådana affärer?

Mvh Linus
Ingen som vet något?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: