Hur skriver jag in momsen i affärsplanens försäljningsbudget? HJÄLP!

12
Jag fyller nu i min affärsplan på verksamt.se och befinner mig i budget-delen och när jag äntligen var klar med försäljningsbudgeten kom jag på att jag måste ju tänka på momsen åxå. Ska jag skriva inkl. moms i kolumnen "försäljning"?

Jag måste lägga på 25 % moms på mina varor till privatpersoner inte sant? Om jag då ska sälja en vara för 100 kr, så kostar den 125 kr? Jag säljer 10 st för enkelhetens skull. Ska jag skriva 1000 eller 1250 kr som "försäljning"? Tycker det framgår lite luddigt....

jag ska söka starta-eget-bidraget hos AMS, och är jättenervös att de kommer tycka min budget ser helt galen ut om jag inte gör rätt 🙂 Tack så mkt..!
1324
2
Du skall ju ta ut moms på allt du säljer. Oberoende om det är till företag eller privatperson. [br]Dock är det ju så att när du debiterar moms från en kund så är du bara ombud för skatteverket så all moms du får från kunder skall du skicka till Skatteverket. [br][br]Sak samma när du handlar saker. Du betalar då moms till din leverantör men denna moms får du tillbaks från skatteverket. [br][br]Så i en normal budget har momsen inget att göra. [br][br]Dock när du gör en likviditetsbudget som du ev skall göra också så måste du ta hänsyn till momsen. En likviditetsbudget är ju en budget där man följer hur mycket pengar du har månad för månad.  Och om du handlar en dyr sak vecka ett så får du ju betala moms när du handlar. Sedan kanske du skickar momsrapport om 4 månader (om du har kvartalsredovisning) och då hår du tillbaks momsen. Men företaget har ju legat ute med momsen under tiden. [br][br]Sak samma om en kund betalar dig. Då får du in momspengarna och sedan skall du redovisa och betala skatteverket om kanske 4 månader. Då har du ju en starkare likviditet. [br][br]Hans[br]
12
Tack så jättemycket!! [br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.