Skjuta på skatt och arbetsgivaravgift?

74
I min bransch har vi otroligt mycket jobb på sommaren, jobb som vi får betalt för efter ett par månader, dvs på hösten. För att klara av allt extra jobb har vi tagit in lite folk och sagt att de får betalt när vi får betalt, dvs efter sommaren.

Men när allt kommer till kritan så är de inte helt nöjda med det utan undrar om de inte kan få lite med en gång, för att klara sina levnadsomkostnader mm.

Men faktum kvarstår att vi inte har de pengarna än. Och självklart har jag mitt blödiga arsle sagt att "vi ska se vad vi kan göra, men jag kan inte lova nånting" och därmed ingivit visst hopp. Flera av dem har ju inga andra inkomster eller besparingar, och jag börjar känna tyngden av deras privata hyror och telefonräkningar och annat. En har lånat av sin mamma. En har barn.

Kunde man åtminstone skjuta på deras arbetsgivaravgifter och skatt så skulle det bli hälften så jobbigt, dubbelt så lätt. Men kan man göra det överhuvudtaget? Eller är det fett ajabaja?

PS. Ja, vi kommer ha en buffert till nästa sommar.
PS2. Ja, vi kommer uttrycka oss mycket tydligare nästa gång, och göra klart 150% vad som gäller innan nåt arbete påbörjas.
1165
16
Kanske gå till banken? [br][br]Människor som inte får lön kommer göra ett sämre arbete än de som får lön. Det kommer alltid att finnas en misstänksamhet mot att man inte får pengar, deras tankar kommer upptas runt frågor som hur de skall ha råd med hyran, maten, kläder, att ta sig till jobbet, elräkningen, telefonräkningen etc. [br][br]Så mitt råd är att du går till banken och ordnar med en kredit där. Har du en order så brukar det inte vara så svårt.
74
Det kanske blir banken då ...[br][br]Men man kan alltså inte betala lön i juli och sen skatt för densamma i september?
1324
4
Nej. All lön som du betalar i ex juni skall redovisas och skatt betalas den 12 juli. [br][br]Det fanns under förra året en möjlighet att skjuta upp 2 månaders skatter under en längre tid. Men det var förra året som ett resultat av krisen hos bilunderleverantörerna. [br][br]Hans
74
Tack![br][br]Jag kan ju vänta till 1:a juli i alla fall! Så har jag till 12:e augusti på mig med skatten  :D
1324
4
Om du nu omsätter mindre än 40 miljoner  :D  så är det 17 aug som gäller[br][br]http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/viktigadatum/2010.4.76a43be412206334b89800013657.html[br][br]Hans
74
39 millar kvar, så 17:e it is  ;)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.