Jag är för närvarande sjukskriven och har varit sedan en ganska lång tid. På grund av mitt behov till ett långsamt närmande till arbetslivet har jag fått en idé. Jag har sedan en längre tid ett fotointresse och köpte nyligen därför en proffskamera med tillhörande utrustning till detta intresse. Min tanke här är att ev öppna ett litet företag och sälja fotoprodukter och tjänster i liten skala. Produkter som kretsat i mitt huvud är te.x canvas från egna bilder som mindre butiker kan sälja, alternativt eller kombinerat med en egen webshop. Canvas är bara ett exempel, det kan bli vykort, planscher eller andra fotoprodukter baserat på mina bilder.
I övrigt hade jag tänkt mig enklare porträttfotografering till rimligare priser än normalt och kanske senare eventfotografering såsom bröllop etc.
Jag är väl medveten om att det inte precis är lätt att skapa en god vinstdrivande verksamhet av en idé som denna, men tanken med detta är i första hand som rehabilitering med en potential till att senare kunna bli något mer som en deltidsinkomst eller t.om heltid om så är möjligt. Jag behöver således inte tjäna så särskilt mycket på det i början för att det ska vara givande för mig. Jag kan däremot såklart inte gå stora förluster till mötes för den saken skull.
Frågan här är huruvida det är en bra idé, eller ens ett behov, att öppna ett företag för denna idé? Jag kan, åtminstone med nuvarande regering, tjäna upp till 70-80 tusen nånstans om året utan att tappa min sjukskrivning. Jag kan självklart köra på hobby nivå o ta betalt direkt av människor som köper mina produkter el tjänster, men är detta lagligt? Vad jag för övrigt förstått är att jag inte kan sälja något till andra företag som privatperson vilket var en av tankarna här?
Andra faktorer kan vara att jag som sagt nyligen köpt en proffskamera med utrustning som det kanske finns möjlighet att dra momsen på, men jag antar att jag då också snarast måste börja sälja, så det kanske inte är en faktor.
Tar gärna några tips!