Senaste inläggen

Dropinverksamheter

Vad känner ni till för dropinverksamheter man kan starta? Jag har kommit på tvättomat där man betalar med mynt i ett myntinkast i tvättmaskinerna. Kan ni komma på fler?

Kategori: Allmänt

Exempel på vad det kostar att söka patent

PRV har tagit fram fyra olika exempel som tar upp kostnader för olika företag och deras patent. Syftet är att ge en överskådlig bild av vägval för patent.

Exempel på företags kostnader för patent

Sälja webbshop, lägga ner företag

Jag ska lägga ner företagandet (enskild firma) och för att få a-kassa medan jag söker nytt arbete måste jag avsluta allt (sälja varulager, avregistrera företag, momsinbetalningar och f-skattsedel). Jag har som sidoverksamhet haft en liten webbshop som jag nu försökt sälja och har hittat en person som vill köpa den. Problemet är att personen inte ka...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur prisätta min tjänst? *Akut hjälp*

Jag har en affärsidé som inte är unik, men samtidigt finns det ingen möjlighet att få reda på hur mycket mina konkurrenter tar för sina tjänster. Finns endast två andra bolag i Sverige som erbjuder denna tjänst, och de skulle förstå på direkten om man ville luska ut något. Jag ska helt enkelt erbjuda företag "leads" av potentiella köpare, och har i...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Relativt ny Entreprenadmaskin, tror någon detta kan vara något?

Hej, jag har hittat en maskin som borde underlätta i många byggsammanhang och service på byggen där det är trångt eller inomhus där ingen traktor eller kran kommer åt. Speciellt på industrierna där många grejer är väldigt tunga
Nämligen minikranen!
Kategori: Affärsidéer

Verksamt.se... Likviditetsbudget. Förstår ingenting :(

Ska visa upp detta för AMS för att söka bidraget och vill göra bra ifrån mig såklart. Det har gått bra med de andra budgetarna, men denna förstår jag inte alls. Kundfakturor? Vad är det jag ska hitta på här? Lev.fakturor...jag kommer inte få det varje månad? Allt jag ska skriva är ju påhittat....känns så flummigt.... Det står Kundfakturor 1, 2 och...

Vilka konton för inköpt material

Var går gränsen för vad som ska bokföras som Inventarie (1220) eller
Förbrukningsinventarie (5400)?
Vad använder man för konto om man hyr ut material (Tält, Bord mm)?

Tacksam för snabbt svar

Bokslutsdispositioner

Hej
Jag har övertagit en klient och ser att förra red ekonomen inte lagt in kundford eller lev skulder . Hon har bokfört dessa poster mot eget uttag 2013, är detta korrekt?
resultatet kan väl inte bli rättvisande då? //

Vad krävs för min idé?

Jag har, vid sidan om studier, tänkt att:

- Beställa hem en bok jag skrivit och självpublicerat
- Beställa hem posters av bilder jag tagit
- Sälja dessa på olika evenemang/träffar som hålls inom den hobby jag utövar (och som produkterna handlar om)

Produkterna beställer jag via självpubliceringssajten www.lulu.com. Dessutom har...

Sälja firmabilen

Hej jag köpte förut en firmabil till min egna firma

175000 inkl moms
140000 exl moms
35000 moms

Tog in den som tillgång på 1242 och drog all moms 2641.

om jag nu får den sålt låt säga för 120000 exl moms
vilka konton använder jag mig utav och summor?
betalningen från köparen kanske inte går in på företagskontot 1930...

Utländska köp & säljsajter

Känner ni till några stora utländska köp & säljsajter?

Etiketter med hål för spjut

Hej! Jag försöker hitta någonstans att köpa dessa men lyckas inte.

Jag är ute efter vita styva vikta pappbitar (med eller utan tryck) där hål har stansats för att kunna trä upp dessa på butiksspjut. Jag säljer produkter som kommer i påsar och det skulle underlätta att kunna häfta på en etikett för att enkelt kunna hänga upp produkterna.
<...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjärtat på rätt plats

Vi säljer och hyr ut defibrillatorer (s.k. hjärtstartare).
Vi söker utbildare i form av sjukvårdsutbildad personal.
mvh H.

Kategori: Off Topic

Hur Bokföra Återbetalning

Jag skulle behöva hjälp hur man skall bokföra en återbetalning, jag har köpt och betalat en annonsplats på en webbsida men de kunde aldrig lägga upp min annons så jag fick pengar tillbaka.
Hur bokför jag detta vilka konton skall användas?

Mvh
Jan...

Hur skriver jag in momsen i affärsplanens försäljningsbudget? HJÄLP!

Jag fyller nu i min affärsplan på verksamt.se och befinner mig i budget-delen och när jag äntligen var klar med försäljningsbudgeten kom jag på att jag måste ju tänka på momsen åxå. Ska jag skriva inkl. moms i kolumnen "försäljning"?

Jag måste lägga på 25 % moms på mina varor till privatpersoner inte sant? Om jag då ska sälja en vara för 100...

Franchising tshirtstore

Hittade sidan Tshirtstore.se. De verkar expandera kraftigt. Är sugen på att öppna i Kalmar. Vad tror ni?

Kategori: Affärsidéer

Royalty, skatter och sociala avgifter - överlåtelse av produkt, studentprojekt

Hej

Jag är med i en grupp på fyra st studenter som under ett skolprojekt har tagit en produkt.
Denna produkt håller vi nu på att överlåta till ett företag som avser att betala oss i form av royalty.
Det företaget Vill inte betala ut royalty till alla de enskilda fyra personerna pga sociala avgifter och att det blir mer komplext.
Så...

Inköp åt firman, finns någon gräns?

Jag behöver göra lite inköp åt mitt nystartade företag, och undrar om det finns ngn gräns för hur mycket man kan ha med i deklarationen för senare avdrag när man ska deklarera?

Det jag bland annat behöver och som endast köpes in en gång är:
En laptop (pris runt 7000-8000 kr?)
En systemkamera för att fota produkterna (pris ca. 10 000 kr...

Bolagsnamn - tredje gången gillt? Behöver tips

Nu har jag funderat igen eftersom mina tidigare bolagsnamn inte accepterades.

Accossoar är inte tillräckligt unikt och behöver ett tillägsnamn.
Accessoar Team godkändes ej då det ej är tillåtet med team/grupp för enskild firma.

Jag har funderat nu och undrar om ni kan hjälpa mig och komma fram till ngt bra tillägsnamn? Jag funderar...

Stickeri / Företag som trycker tyger i trikå

Letar och letar efter stickeri eller företag som trycker tryck på trikå. Har hittat några få företag (A&H, Trikåby och PF Jersey)...men skulle gärna vilja hitta även från Danmark, Estland och Tyskland (om det inte finns fler Svenska). Vad jag har förstått så blir det lite billigare därifrån...

Snälla någon....hjälp!! Vet inte riktigt vad jag...

Kategori: Söker/eftersöker