Frågor om Aktiebolag (AB)

44
Hej,

När jag ska till att starta upp mitt företag skall jag starta det som ett Aktiebolag (AB). Under det första året sedan uppstarten hade jag tänkt att arbeta vid sidan av företaget för att dels få se hur ekonomin byggs, samt att jag har en säker inkomst.

Det jag ville få reda på är om detta är möjligt? att ansöka om FA-skatt är ju inte möjligt. F-skatt bör man ju fortfarande kunna få fastän man arbetar vid sidan av under det första året?

Har ni några tips eller idéer får ni gärna komma med det.

/Magnus

musician / composer
2066
2
Aktiebolaget är en egen juridisk person och har alltså en egen F-skattsedel. Du som privatperson behöver bara ha vanlig a-skattsedel då du blir anställd av aktiebolaget precis som av vilket annat bolag som helst.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
44
[quote author=Jonathan link=topic=7607.msg34928#msg34928 date=1283004797][br]Aktiebolaget är en egen juridisk person och har alltså en egen F-skattsedel. Du som privatperson behöver bara ha vanlig a-skattsedel då du blir anställd av aktiebolaget precis som av vilket annat bolag som helst.[br][/quote][br][br]Jag var på ett infomöte på Skatteverket angående att starta upp företag och ställde samma fråga där. Mannen som snackade inför oss alla sa att det skulle vara väldigt krångligt att inneha FA-skattesedel vid Aktiebolag? kanske blev det något missförstånd mellan mig och han.[br][br]Så, att arbeta vid sidan av under det första året är alltså inga problem när man startar upp ett Aktiebolag (AB)?
musician / composer
2066
2
Nej. Inte mer krångligt än när du äger aktier i SAAB, eller vad man nu föredrar...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
44
[quote author=Jonathan link=topic=7607.msg34930#msg34930 date=1283012802][br]Nej. Inte mer krångligt än när du äger aktier i SAAB, eller vad man nu föredrar...[br][/quote][br][br]Nu förstår jag inte om du skämtade eller om du menade allvar  :-\ Men måste man syssla med aktier i ett AB företag?
musician / composer
632
3
Han skämtade inte.[br][br]Vad han menade var att det inte är krångligare för dig att äga aktier i Saab (Alltså inet göra någonting i princip) än för dig att äga aktier i ditt eget bolag. Något annat gör du ju inte om du inte tar ut någon lön ur företaget.[br][br]Startar du ett aktiebolag helt själv, så äger du ju alla aktier i det bolaget.
2066
2
[quote author=Dekor link=topic=7607.msg34931#msg34931 date=1283014051][br]Nu förstår jag inte om du skämtade eller om du menade allvar  :-\ Men måste man syssla med aktier i ett AB företag?[br][/quote][br][br]Sorry om det inte gick fram, parallellen skulle vara att det är superenkelt att syssla med aktier. ppm, fonder, aktiehandel på nätet, privat pensionssparande etc. När du äger aktier i börsnoterade företag eller ditt egna lilla AB är inte så stor skillnad.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.