Behöver man bokföra när en vara gått sönder?

28
Hej. Jag är rätt ny på detta med bokföring och har drivit min enskilda firma sen några månader tillbaka.

Jag säljer bland annat lysrör och cirka 3-5% av alla som kommer från leverantören är trasiga. Eftersom det är småsummor det rör sig om så brukar jag bara slänga de trasiga.

Men nu slog någonting mig i huvudet.. måste man på något sätt "bokföra" att man har slängt de? Eller något i den stilen?

Senast beställde jag 150 st lysrör från leverantören varav cirka 10 st var trasiga, dessa slängde jag bara. Men nu när jag säljer klart dessa 140 återstående så kommer det ju "saknas" 10 st.. måste man förklara det till skatteverket på något vis eller är det bara att säga att de har gått sönder?

Snälla hjälp mig här.. 🙂
2360
49
Det rimliga är väl att man får nya av leverantören och sedan får han göra upp med frakaren. altnernativ att ni gör upp. Det ska inte behöva vara trasiga saker. Fungerar inte det så blir det svinn. Dagligvaruhandeln har ju sådant
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
28
Håller med dig. Men dessa varor skickas ifrån Kina och säljaren påstår att de måste ha skakats om under frakten, vilket kanske är sant.[br][br]Priset är i alla fall väldigt bra, så jag orkar inte tjafsa om det med säljaren.[br][br]Hur bokför man svinn då? Tror inte jag har en sån funktion i mitt program då jag använder VISMA enskild firma.
1324
4
Hur man bokför svinn beror ju på hur man bokför lager. [br][br]Om du bokför dina inköp mot inköp varor och försäljningen direkt mot försäljning så bokför du ju inte lager, Så då hanteras svinnet automatiskt i.o.m du inventerar vid årsskiftet och fyller i NE deklarationen. [br][br]Däremot kan det ju vara bra att dokumentera svinnet på annat sätt. Typ foto , intyg eller något så inte skatteverket får får sig att det inte är svinn utan försäljning utan kvitto. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.