När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej. Jag är rätt ny på detta med bokföring och har drivit min enskilda firma sen några månader tillbaka.
Jag säljer bland annat lysrör och cirka 3-5% av alla som kommer från leverantören är trasiga. Eftersom det är småsummor det rör sig om så brukar jag bara slänga de trasiga.
Men nu slog någonting mig i huvudet.. måste man på något sätt "bokföra" att man har slängt de? Eller något i den stilen?
Senast beställde jag 150 st lysrör från leverantören varav cirka 10 st var trasiga, dessa slängde jag bara. Men nu när jag säljer klart dessa 140 återstående så kommer det ju "saknas" 10 st.. måste man förklara det till skatteverket på något vis eller är det bara att säga att de har gått sönder?
Det rimliga är väl att man får nya av leverantören och sedan får han göra upp med frakaren. altnernativ att ni gör upp. Det ska inte behöva vara trasiga saker. Fungerar inte det så blir det svinn. Dagligvaruhandeln har ju sådant
Håller med dig. Men dessa varor skickas ifrån Kina och säljaren påstår att de måste ha skakats om under frakten, vilket kanske är sant.[br][br]Priset är i alla fall väldigt bra, så jag orkar inte tjafsa om det med säljaren.[br][br]Hur bokför man svinn då? Tror inte jag har en sån funktion i mitt program då jag använder VISMA enskild firma.
Hur man bokför svinn beror ju på hur man bokför lager. [br][br]Om du bokför dina inköp mot inköp varor och försäljningen direkt mot försäljning så bokför du ju inte lager, Så då hanteras svinnet automatiskt i.o.m du inventerar vid årsskiftet och fyller i NE deklarationen. [br][br]Däremot kan det ju vara bra att dokumentera svinnet på annat sätt. Typ foto , intyg eller något så inte skatteverket får får sig att det inte är svinn utan försäljning utan kvitto. [br][br]Hans
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.