Konstiga poster utförda av revisor

9
Kollade igenom senaste verifikationer gjorda av auktoriserad revisor.
Hittade en post där dom 'trollat' bort en Kassa.
Verifikatet lyder:
1910 Kassa Kredit 8970
2393 Lån från aktieägare Debet 8970

Verkar ju lite lustigt att dom lyckats hitta på den strax innan ett bolagsköp.
Kan man verkligen göra såhär å är det helt korrekt?
1165
Om det fanns lån som ägaren gett företaget så är det där ett helt korrekt sätt att "trolla" bort kassan. Jag brukar få göra så där ibland när någon kund envisats med att betala kontant. [br][br]Det du skall kolla är ju att konto 2393 i balansräkningen inte har ett negativt saldo, för då har företaget lånat ut pengar till ägaren och det är aja baja.
632
3
[quote author=BenDover link=topic=7627.msg35001#msg35001 date=1283243702][br]Kollade igenom senaste verifikationer gjorda av auktoriserad revisor.[br]Hittade en post där dom 'trollat' bort en Kassa.[br]Verifikatet lyder:[br]1910 Kassa Kredit 8970[br]2393 Lån från aktieägare Debet 8970[br][br]Verkar ju lite lustigt att dom lyckats hitta på den strax innan ett bolagsköp.[br]Kan man verkligen göra såhär å är det helt korrekt?[br][/quote][br][br][quote author=swetrot link=topic=7627.msg35002#msg35002 date=1283249916][br]Om det fanns lån som ägaren gett företaget så är det där ett helt korrekt sätt att "trolla" bort kassan. Jag brukar få göra så där ibland när någon kund envisats med att betala kontant. [br][br]Det du skall kolla är ju att konto 2393 i balansräkningen inte har ett negativt saldo, för då har företaget lånat ut pengar till ägaren och det är aja baja.[br][/quote][br][br]Det är helt okej, precis som Swetrot skriver. Inget konstigt med det.[br][br]Och Swetrot, du och jag kanske tänker olika, men jag skulle vilja uttrycka mig som så att konto 2393 måste ha ett negativt saldo. Alltså en skuld till aktieägaren.[br][br]Men du kanske tänkte en negativ skuld, vilket är en fordran?
1165
Ja, så tänkte jag... :-)
9
Proplemet är ju dock att de inte är ett negativt saldo utan att 'bolaget' nu har lånat ut pengar till mig.[br]Å dom har jag ju inte fått.!?
632
3
Okej, om jag förstår det här rätt så har du alltså köpt ett bolag och balansen ser ut såhär när du nu är ägare?[br][br]Det låter ju i så fall riktigt dåligt. För det första borde bolaget vara nollat, åtminstone i den omfattningen att ingen skuld/fordran finns till aktieägare. [br][br]Om bolaget har en fordran på aktieägare rubriceras detta som förbjudet lån, vilket är en brottsrubricering och i värsta fall kan ge fängelse. Handlar det om småsummor finns det väl ingen anledning att vara orolig, men jag vill berätta hur det ligger till.
2360
37
Till skillnad från AB kan man under året låna som man vill i enskild firma vilket är en av fördelarna med sådan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.