Jag är i stort behov av HJÄLP!!! :blink Ska snart starta en liten enskild firma, och har kört fast lite när det gäller bokföringen. Är verkligen nybörjare inom detta området.
Hoppas ni som vill och har möjlighet att hjälpa mig🙂 Ni skulle göra min dag🙂
Tack på förhand,
Bobo 😃
1.)
Ponera att jag tar ut 400 kr inkl moms för en vara och 77 kr för frakten.
Jag får inbetalt 477 kr på mitt bankgirokonto. Jag fakturerar inte just denna kunden.
Ska jag då bokföra såhär?
Bankgiro (debit) 477 kr
Försäljning varor (kredit) 300 kr (400 x 0,75)
Försäljning frakt (kredit) 57,75 kr (77 x 0,75)
Utgående moms (kredit) 119,25 kr (477 x 0,25)
ELLER kan jag bokföra frakten inbakad i varan?
Dvs
Bankgiro (debit) 477 kr
Försäljning varor (kredit) 357,75 kr (477 x 0,75)
Utgående moms (kredit) 119,25 kr (477 x 0,25)
Sen när jag betalar frakten på exv Posten, så blir det väl en kostnad som jag krediterar exv bankkontot?
2.)
Jag kommer även köpa in frimärken från privatperson (Tradera) som inte är momsregistrerad. Hur ska jag bokföra inköp från privatperson?
Vet att man då inte får göra avdrag för moms, men då kan jag väl inte heller ta ut någon moms för den frakt jag tar betalt för när jag säljer en vara?
Är det bara så här enkelt?
Köper exv frimärken för 100 kr
Bank (kredit) 100 kr
Övrigt inköp (debit) 100 kr
3.)
Jag kommer ha både momsfri och momspliktig försäljning i min verksamhet.
Momsfri försäljning
För den momsfria försäljningen (konstverk) kommer jag främst få betalt genom insättning på mitt bankgirokonto.
Exempel:
Jag får inbetalt 1020 kr på mitt bankgirokonto.
Konstverk 1000 kr
Frakt 20 kr
Jag använder mig av de inköpta frimärkena från privatperson, enligt ovan.
Ska jag då bokföra såhär?
Bankgiro (debit) 1020 kr
Försäljning, momsfri (kredit) 1000 kr
Försäljning frakt (kredit) 20 kr
Momspliktig försäljning (25%)
I min momspliktiga del av verksamheten får jag främst betalt via PAYPAL.
Detta ställer till det lite för mig. Har försökt lista ut hur jag ska bokföra detta i flera flera dagar nu🙂
Jag får betalt för en produkt, via PAYPAL. Pengarna finns då inne på mitt
PAYPAL-saldo.
Exempel:
En kund beställer en produkt på min hemsida för 100 kr inkl moms, jag bjuder på frakten (tänker använda de inköpta frimärkena från privatperson, enligt ovan).
PAYPAL drar automatiskt av en avgift (bankkostnad) exv 10 kr.
På mitt PAYPAL-saldo finns det 90 kr.
Hur ska jag bokföra, vilka konton ska jag använda, hur drar jag av för ”bankkostnaden” ????? HJÄLP!!! Önskar pedagogiskt exempel🙂,
gärna utförligt med kommentarer hur ni har tänkt.
Så här?
Paypalkonto (debit) 90 kr
Bankkostnader (debit) 10 kr
Försäljning varor (kredit) 75 kr (100 x 0,75)
Utgående moms (kredit) 25 kr (100 x 0,25)
4.)
När jag gör inköp till verksamheten och man betalar frakt, bokför jag då den kostnaden på samma kostnadskonto som själva inköpet gäller?
Exempelvis:
Jag köper kartong för 250 kr och frakten blir 75 kr. Bokför jag då såhär?
Bankkonto (kredit) 325 kr
Inköp varor (debit) 234,75 kr (325 x 0,75)
Ingående moms (debit) 81,25 kr (325 x 0,25)
5.)
Hur bokför jag inköp och frakt från land utanför EU (import)?
Är verifikationen fakturan + vad jag betalt till tullverket?
Vilka konton ska jag använda i bokföringen?
Exempelvis en faktura: Varor 900 kr
Frakt 100 kr
Betalar jag moms tullverket på endast varorna (900 kr) eller på hela fakturasumman?
Skulle uppskatta ett bokföringsexempel🙂
6.)
Hur bokför jag hemsidekostnader?
Jag kommer ha en hemsida genom en amerikansk site. Kommer betala kostnaden antingen per månad eller per år. Priset är exklusive moms (ingen moms kommer stå på specifikationen).
Hur ska jag bokföra? Och hur gör jag med momsen. Exempel snälla🙂
7.)
När bokför man avdrag för arbetsplats i bostaden?
Många många tack!!!!!!!!! ;D