Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
19

Öppningsbalansräkning

Ska snart starta mitt allra första företag och undrar följande:

Det här med öppningsbalansräkning...

När jag startar mitt företag tar jag in tillgångar till företaget i form av inventarier och maskiner jag köpt det senaste året. Dessa ska väl tas upp i en öppningsbalansräkning?
Eller de kanske inte räknas som tillgångar?

Tillgångarna kommer jag föra in i företaget som egen insättning när jag startar företaget och bokföringen. Varje maskin och inventarie har ett värde på mindre än 5000 kr /st (ca 1500 kr/styck). Detta är ju en kostnad som jag får dra av direkt och inte behöver göra avskrivningar på.

Vad gäller egentligen? Behöver jag en öppningsbalanräkning?

, Bobo
Toppskribent
1324
5
Deklarerar du med NE så skall du ha en öppningsbalansräkning.

Sedan resultatet blir samma sak som du bokför första dagen.

Hans
Medlem
19
Har nu kollat närmare på saken...

Jag kommer inte bokföra det jag för in i företaget som Maskiner och Inventarier, utan som Förbrukningsinventarier, eftersom de har ett mindre värde (mindre än 5000 kr exkl moms). Då har jag rätt att göra direkta avdrag:
bokför mot egen insättning och kostnadkonto (förbrukningsinventarier).

Dvs kostnad istället för tillgång.

Enligt skatteverket ska en öppningsbalansräkning spegla tillgångar och skulder/eget kapital.

Ska jag fortfarande göra en öppningsbalansräkning?

Jag kommer ju inte ha några tillgångar när jag startar företaget.

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.