Öppningsbalansräkning

19
Ska snart starta mitt allra första företag och undrar följande:

Det här med öppningsbalansräkning...

När jag startar mitt företag tar jag in tillgångar till företaget i form av inventarier och maskiner jag köpt det senaste året. Dessa ska väl tas upp i en öppningsbalansräkning?
Eller de kanske inte räknas som tillgångar?

Tillgångarna kommer jag föra in i företaget som egen insättning när jag startar företaget och bokföringen. Varje maskin och inventarie har ett värde på mindre än 5000 kr /st (ca 1500 kr/styck). Detta är ju en kostnad som jag får dra av direkt och inte behöver göra avskrivningar på.


Vad gäller egentligen? Behöver jag en öppningsbalanräkning?


, Bobo
1324
2
Deklarerar du med NE så skall du ha en öppningsbalansräkning. [br][br]Sedan resultatet blir samma sak som du bokför första dagen. [br][br]Hans
19
Har nu kollat närmare på saken...[br][br]Jag kommer inte bokföra det jag för in i företaget som Maskiner och Inventarier, utan som Förbrukningsinventarier, eftersom de har ett mindre värde (mindre än 5000 kr exkl moms). Då har jag rätt att göra direkta avdrag:[br]bokför mot egen insättning och kostnadkonto (förbrukningsinventarier).[br][br]Dvs kostnad istället för tillgång.[br][br]Enligt skatteverket ska en öppningsbalansräkning spegla tillgångar och skulder/eget kapital.[br][br][br]Ska jag fortfarande göra en öppningsbalansräkning?[br][br]Jag kommer ju inte ha några tillgångar när jag startar företaget.[br][br][br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.