Starta AB - praktiska frågor

9
Hej,

Jag ska starta ett AB och därigenom sälja mina konsulttjänster inom IT.

Det kommer genast upp ett par praktiska frågor när det gäller bolagsregistreringen som jag gärna diskuterar lite kring:

* Verksamhetsbeskrivning inga konstigheter MEN ska man lägga till "handel med värdepapper" eller dylikt om man planerar att placera bolagets överskott i fonder och dylikt?

* Styrelse: Krävs det en ledamot och en suppleant? Jag har sett lösningar där ens respektive är med i företaget och sköter enklare sysslor och därmed är berättigad till utdelning och ev. pensionsavsättning från företaget. Är det då en god idé att min fru tex. är suppleant - kan hon lyfta utdelning iom. denna position?

Det kommer med säkerhet upp en hel del fler frågor inom kort och jag vore tacksam för all input 🙂

Hälsningar
Lindman
632
3
Hej, ja, om du bara är en ledamot så behövs också en suppleant.[br]Man kan också välja att vara 2 ledamöter, då behövs ingen suppleant. [br]Tänk på att det är ledamöterna som är den/dem som har ansvar för bolaget, det är de som ställs till svars om något dumt sker.[br][br]Utdelning har endast med aktieägande att göra, inte vem som sitter i styrelsen. När man gör en utdelning så delas det, normalt sett, ut x kr per aktie. Det är alltså vem som äger hur många aktier som bestämmer vem som får hur mycket pengar.[br][br]För att du ska få sätta av till pension åt din fru måste hon ha lön, och du får då sätta av upp till 30% av dennes bruttolön till pension. Vad hon gör/inte gör i bolaget är det ingen som vet. Bara hon har lön så är det lugnt, officiellt kanske hon sköter administrationen dock.[br][br]
9
Tack för ett bra svar. Har du kanske också input rörande verksamhetsbeskrivningen?[br][br]Hälsningar[br]Lindman
632
3
Jag är inte hundra procent säker, men det bör du inte behöva göra.[br][br]
9
Tack för svaret återigen![br][br]Då har det dykt upp ytterligare två frågor:[br][br]1. Finns det någon vinst med att få sitt AB registrerat nu innan årsskiftet (fast första intäkterna troligtvis först kommer Q1 2011?)[br][br]2. Är den någon idé att ha med sin fru som stiftare/aktieägare - kan hon då lyfta utdelning eller måste hon först isf lyfta lön?
632
3
1. Det beror lite på vad du tänkt köra för räkenskapsår. Men att starta företaget innan årsskiftet är garanterat bra ur en synpunkt. Schablonbeloppet för utdelning till 20% räknas på aktieägandet 1 januari om jag inte minns fel. Det innebär alltså att du tappar 127 000 kr i utdelning till 20% om du startar 2 januari.[br][br]2. Ser ingen mening med det. Aktieutdelningen fördelas ju efter aktieägandet, så det är om du ser någon mening med att ni delar på inkomsterna, om det går väldigt bra.[br]Men spontant ser jag ingen som helst mening med det. Generellt är det smidigast att äga allt själv, om konflikter skulle uppstå.
9
Tusen tack för bra och utförliga svar![br][br]Jag återkommer med all sannolikhet senare med fler frågor?
2
Tänk på att om du registrerar företaget innan årsskiftet och vill ha kalenderår som bokföringsår måste du lämna in ett bokslut för 2010 (om du inte begär förlängt bokföringsår.
http://www.forsakra.net
http://www.usk-jobb.se
632
3
[quote author=andwall link=topic=8155.msg37022#msg37022 date=1292370015][br]Tänk på att om du registrerar företaget innan årsskiftet och vill ha kalenderår som bokföringsår måste du lämna in ett bokslut för 2010 (om du inte begär förlängt bokföringsår. [br][/quote][br][br]Ja, väldigt ovanligt att inte förlänga om man har möjlighet till det, så det ska han givetvis göra i så fall. Ett räkenskapsår kan vara max 18 månader.
9
Lysande input och förslag! Jag tackar, bockar och bugar....
2360
37
Ensam ägare är absolut det bästa, och nöj det inte med en så snäv beskrivning du kan ta med hur mycket du vill. Det kan du ha glädje av många är senare när SKV envisas med att det ev. inte finns med. Ett ord som är förlösande är ordet KONSULT utan närmare beskrivning. användbart till det mesta och där går om SKV bet i sin strävan att förstöra företag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
fyller på med frågor i detta ämne  ;D, Aktiekapitalet (50 000 kr) om man tar fram det ur egen ficka för att starta bolaget, kan man lyfta in den skulden i bolaget eller?[br][br]Det vill säga, jag köper ett AB med egna pengar för tex 22000, med aktiekapital klart, kan jag föra in 22 000 kr som skuld till ägarna då, eller hur är det där?
632
3
Du sätter in minst 50 000 kr i aktiekapital.[br]Detta är ju en skuld till aktieägarna i sig, men dessa pengar är låsta till den dagen aktierna säljs eller bolaget likvideras.
2360
37
När pengarna finns reg. på bolaget kan du ta ut dem för att köpa saker till företaget.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
Förlåt jag har varit bortrest..[br][br]Men förklarade nog lite dumt... Jag har köpt ett AB, inte lagerbolag utan ett befintligt med aktiekapitalet klart, för 22500. (man kan säga att jag hat tagit över ett bolag.)[br][br]min fråga är då...dessa 22 500 kr som jag tar ur privat fick för att köpa bolaget, kan de anses som en skuld till ägarna.[br][br]samt, på köpeavtalet så står det att jag överlåts samtliga 1000 aktier och att bolaget innehar 50 000kr i aktiekapital..  nu när jag öppnat bankkontot så kan jag inte se dessa 50k, även om de är låsta så borde jag väl se att det finns där...eller?[br][br]enligt ombudet (säljaren) så ska jag inte sätta in 50k, då dessa finns som tillgång i bolaget, men jag blir förvirrad , tillgång? vilken tillgång?..[br][br]jag ställde frågan tillbaka till ombudet, men ställer även frågan här, till någon inbiten företagare..[br][br][br]-------------------------[br]Vad har jag get in mig på  :D
632
3
Om du fick köpa ett 50k-bolag för halva priset så kan man ju anta att det är ett bolag som gått lite dåligt. Även om det fortfarande är 50k i aktiekapital så betyder det inte att det finns 50 000 kr på bolagets bankkonto. Har du sett någon redovisning för bolaget?
10
Bolaget har aldrig varit verksamt, bildades 2010-11-03.[br]Bolaget är köpt via argentus (seriöst bolag som säljer vilande ab och lagerbolag)[br][br]Så någon redovisning finns inte, men som sagt bolaget har inte varit verksamt.[br][br]
632
3
Jag är ledsen, men jag förstår inte hur du kan få köpa ett nytt 50k-bolag för 22 500 kr.[br][br]Då måste ju någon bjuda på 27 500 kr. [br][br]Känns som att du missförstått något.[br][br]Jag kan ha fel, men i mitt huvud går inte detta ihop.
10
Där av min fråga här och till argentus [br]Jag har köpt bolaget för 22500 [br][br]Jag har fått 1000 aktier, nominella aktiekapitalet är 50k[br][br]Jag har fått öppna ett företagskonto på banken utan krav på 50k.[br][br]Det svaret jag har fått tidigare vid en snabb fråga till argentus är att [br]Aktiekapitalet ligger i bolaget som en tillgång[br]
1324
2
Nu får man reda ut dom olika sakerna. [br][br]Du har köpt ett bolag för 22500:- vilket innebär att du har köpt aktierna i detta bolag för 22500:- . Inget mera. [br][br]Sedan detta bolag är skapat med ett aktiekapital på 50 000:- . Vad man sedan gjort med dessa 50 000:- kan ju bara balansräkningen i bolaget tala om. Det finns ett antal alternativ. [br][br]1. Man har satt in pengarna på banken. (men det har man altså inte i detta fall). [br]2. Man har använt pengarna för att driva företaget. Och det finns inga pengar kvar. Och detta innebär ju problem för ägarna (du just nu) då man måste vidtaga vissa åtgärder när man rullar under halva beloppet. [br]3. Man har handlat inventarier (ex maskiner) som är bokförda som en inventarie. I detta fall har ju balansräkningen en tillgång av denna utrustning. Förvisso kommer ju då denna/dessa  inventarie att skrivas av årsvis men då får du se till att genom inkomster tillföra kapital så du inte trillar under halva summan.  [br]4. Man har handlat upp ett lager som har värdet. [br][br]Hans
10
Tack hans och krjh[br][br]Ska se vad argentus svarar, återkommer med deras svar om aktiekapitalet
632
3
Stämmer Hans. Men enligt Mrburns så är ju bolaget helt nytt och orört.[br][br]Alltså måste han ha missförstått något.[br][br]Men det kan ju bara redovisningen avslöja, blir spännande och få höra hur det låg till.
1324
2
Jag väntar med spänning på mrburns svar från Argentus. [br][br]Ser att dom har ytterligare ett bolag som dom säljer  "Företag AB med bankkonto och bankgiro - 26.400 Kr inklusive moms."[br][br]Kanske skall kontakta dom. Om jag får ett bolag med innestående 50000:- för det priset så vore det ju inte så dumt.  :D[br][br]Hans
1324
2
Om du nu har tagit över bolaget så måste du ju dessutom fått översänt bolagets bokföring fram till dags datum. Det måste ju finnas transaktioner som behandlar aktiekapitalet och hur det sedan balanserar. [br][br]Hans
632
3
Tittade nu på hemsidan, och de bolagen som ligger där för ca 25 000 verkar ju vara redan använda bolag, detta verkar inte handla om något lagerbolag.[br][br]Därav tror jag att mrburns missförstått saken, och har du inte redan fått redovisningen så lär den visa att delar av aktiekapitalet är förbrukat.[br][br]Men återigen, blir spännande att få ett svar från argentus.
10
Hej på er nu har jag fått svar..[br][br][i]Hej,[br]i den bolagspärm du får från oss med alla bolagshanldingar finns det med hur aktiekapitalet ska bokföras.[br]Bolagspärmen skickas ut ca 14 dagar efter att Bolagsverket är klara med registreringen av ändringarna.[/i][br][br]BV håller nu på med det sista (namnändring, f-skatt osv.)[br][br]låter detta rimligt.
632
3
Tjaa, rimligt och rimligt, jag väntar med spänning på att få se dessa papper i alla fall.
22
1
Hur har det gått?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.