Köp av fastighet av AB

34
Funderar på att låta mitt AB köpa ett fritidshus. AB'et behöver ta upp ett lån i samband med köpet och jag undrar om dessa räntor blir avdragsgilla?
Jag tänker använda huset privat och hyra ut det. Intäkter från ev uthyrning går förstås in i AB.

Jag tror att husköpet kommer ge en bättre avkastning än bankkontot, men finns det annat jag bör tänka på?

Tar gärna emot synpunkter & råd!

 
1165
15
Du kommer att bli rätt så hårt förmånsbeskattad för det där huset om du använder det privat, och för det skall företaget dessutom erlägga arbetsgivaravgifter. Jag skulle fundera ett varv till om det är så vettigt att låta företaget äga fritidshuset, de flesta jag känner har avstått efter att ha kontrollerat med Skatteverket och/eller en revisor vad som gäller.
394
1
Ytterligare en nackdel med att låta ett AB äga en privatbostad är att en eventuell kapitalvinsten vid en försäljning kommer att beskattas med bolagsskatt 26,3 och med skatt på utdelning 20-30 % innan den är tillgänglig privat. Äger man privatbostaden enskilt beskattas kapitalvinsten med enbart 22 %.
Ulf Bjarme
34
Tack för era råd! Det tål att tänkas på och räknas på alltså. [br][br]Vet någon hur det skulle fungera om ett AB köper en tomt (utan hus)? [br][br]Bolagsskatt får jag förstås betala när/om jag säljer med vinst. Men under tiden AB'et äger tomten, är det något jag bör tänka på då?[br][br]
2360
49
En gång när jag satt i företagsskattenämnd hade vi ett särskilt ärende av en person som njyttjade företagets sommarstuga i skärgården mycket lite. Det hade varit bättre för honom att åka ett par månader till Bahams eller annat varmt land, då hade han ändå gått med vinst.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
14
Men hur skall man då bäst tjäna på att köpa en fastighet för uthyrning. Köpa privat och hyra ut via f-skatt. Eller köpa i firma,hyra ut och inte bo där själv? Fastighets affärer sägs ju vara det mest lönsamma affärer man kan göra?
394
1
Någon gång vänder en stigande marknad så var försiktig. [i]Räntestrateg varnar för boprisfall Uppdaterad 2011-07-25 15:02 Bostadsrättspriserna är på väg ned och nya lägenhetsspekulanter har all anledning att dra öronen åt sig. Det anser Handelsbankens räntestrateg Martin Enlund. ”Det osar nog lite mer pyrt än vad vissa har velat tro. Jag tycker att man ska vara lite försiktig”, säger han till di.se.[/i]
Ulf Bjarme
14
Kollade bara för skoj skull på en fastighet. Pris 450000:- 1 villa Innehåller 2st lgh på ca 60kvm st, entre och övervåning. 1 st gästhus med en lgh på strax under 60kvm Detta står på en tomt på ca 2500kvm Allt friköpt. Bef hyresgäster i villan betalar 3300:- varm hyra per lgh Och gästhus betalar 3100:- kall hyra Nu kan ju inte jag mycket eller inget om fastighets uthyrning. Men jag tycker siffrorna ser ok ut. Hur skulle man lösa detta på ett bra sätt med firma eller inte? Ingen som har tips på hur man ska göra?
394
1
Även om kalkylen idag kan verka bra så får man ta hänsyn till att eventuellt prisfall på kanske 30 % framöver. Då kan du sitta med en fastighet som inte går att sälja till inköpsvärdet under överskådlig tid. Tom Tommy Waidelich varnar för en fastighetsbubbla [url=http://www.dn.se/debatt/samarbete-med-alliansen-kan-mildra-ett-boprisfall]fastighetsbubblafastighetsbubbla[/url]
Ulf Bjarme
14
Ingen som har nåt tips på hur man ska göra om man vill köpa tex denna fastighet för uthyrning??

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.