Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
3

Driva svenskt AB från England

Jag har några frågor rörande att driva svenskt AB från UK gentemot svenska kunder.

Har ett konsult-AB med omsättning på ca 1 miljon, äger 100% själv, ensam anställd och avser att flytta till UK. Jag kommer dock att fortsätta jobba mot svenska kunder och inkomstskatta i Sverige (om jag förstår skatteavtalen mellan Swe och UK så är det så det funkar).
Har några frågor rörande detta;

1) Måste jag göra något speciellt den dagen jag vill konsulta mot kunder i UK? Typ registrerar en brittisk filial eller är det bara att köra på?

2)  Hur blir det med "skattebefriade" förmåner såsom gymkort, privatsjukvård och liknande - kan jag helt enkelt köpa den här typen av grejer/tjänster i UK och fortfarande få samma möjligheter som det skulle vara om jag köpte dessa i Sverige eller blir det mindre förmånligt om man köper dem/bor i ett annat EU-land?

3) Samma fråga som 2)  kan jag t.ex. använda ett speciellt rum i mitt UK-hus som mitt AB hyr av mig och få det att falla under samma regler som om denna lokal skulle vara i Sverige?

4) När jag gör inköp i UK så kan jag redovisa inkommande moms precis som att jag skulle ha köpt det i Sverige? (lyfta moms)

5) Vilken kommun skrivs man till (för att veta kommunalskatt t.ex.) när man har flyttat och skrivit sig utomlands men uppfyller ändå kraven för att skatta i Sverige, t.ex.  som aktiv ägare i svenskt fåmansföretag?

Tack på förhand! 🙂
Flitig skribent
632
3
1. Nej, du kan forstätta i det svenska bolaget, vem du säljer till spelar ingen roll på så vis. Det handlar bara om moms osv, hur det ska hanteras.

2. Du kan ju inte dra momsen i UK såvida du inte momsregistrerar dig där.

3. Törs inte svara säker på detta, men ser inte att det skulle vara något problem.

4. Fyller på lite från nr 2. Du kan begära tillbaka momsen om det handlar om några tusen eller mer (kommer inte ihåg exakta minimumbeloppet), men det är bra mycket krångligare.

5. Får någon annan svara på.
Nykomling
3
Tack så mycket för ett snabbt och bra svar. 🙂

Men ang. 2) Det måste ju betyda att alla svenska företag som importerar från EU också måste betala exportlandets momsbelopp (utan att få tillbaka dessa)? Fungerar det verkligen så inom EU? Trodde det var en inre marknad där moms hanterades på mera homogent sätt?

Ang. 5) så googlade jag fram att det tydligen skall vara den kommun som man var senast skriven på.
Toppskribent
1324
5
[quote author=urberget link=topic=8523.msg38135#msg38135 date=1297015380]
Men ang. 2) Det måste ju betyda att alla svenska företag som importerar från EU också måste betala exportlandets momsbelopp (utan att få tillbaka dessa)? Fungerar det verkligen så inom EU? Trodde det var en inre marknad där moms hanterades på mera homogent sätt?
[/quote]

Nej så fungerar det ju inte. Utan när jag beställer saker från UK som skickas till mig i Sverige eller när jag köper tjänster från UK  så uppger jag mitt Svenska VAT nummer och då slipper jag betala UK moms utan den tas med i den svenska momsrapporten, Då produkten/tjänsten anses omsatt i Sverige. Säljande företag rappoterar sedan  detta i sin momsrapport.

Om jag däremot bor på ett hotel i UK  eller om jag travar in på en affär i UK och handlar en dator. Då är ju produkten omsatt  i UK och jag får betala moms.

Om jag däremot ber affären skicka datorn till Sverige betalar jag inte moms.

Hans
Nykomling
3
Knepigt det dära. Man tänker ju sig att Internet flyttat gränserna för var saker omsätts och liknande. Men men..

Nåväl, tack för upplysningen. 🙂
Flitig skribent
632
3
Tack Hans för att du förtydligade mitt svar.

Var mest inne på att handla saker ur affärer på plats.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.