När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Jag har några frågor rörande att driva svenskt AB från UK gentemot svenska kunder.
Har ett konsult-AB med omsättning på ca 1 miljon, äger 100% själv, ensam anställd och avser att flytta till UK. Jag kommer dock att fortsätta jobba mot svenska kunder och inkomstskatta i Sverige (om jag förstår skatteavtalen mellan Swe och UK så är det så det funkar). Har några frågor rörande detta;
1) Måste jag göra något speciellt den dagen jag vill konsulta mot kunder i UK? Typ registrerar en brittisk filial eller är det bara att köra på?
2) Hur blir det med "skattebefriade" förmåner såsom gymkort, privatsjukvård och liknande - kan jag helt enkelt köpa den här typen av grejer/tjänster i UK och fortfarande få samma möjligheter som det skulle vara om jag köpte dessa i Sverige eller blir det mindre förmånligt om man köper dem/bor i ett annat EU-land?
3) Samma fråga som 2) kan jag t.ex. använda ett speciellt rum i mitt UK-hus som mitt AB hyr av mig och få det att falla under samma regler som om denna lokal skulle vara i Sverige?
4) När jag gör inköp i UK så kan jag redovisa inkommande moms precis som att jag skulle ha köpt det i Sverige? (lyfta moms)
5) Vilken kommun skrivs man till (för att veta kommunalskatt t.ex.) när man har flyttat och skrivit sig utomlands men uppfyller ändå kraven för att skatta i Sverige, t.ex. som aktiv ägare i svenskt fåmansföretag?
1. Nej, du kan forstätta i det svenska bolaget, vem du säljer till spelar ingen roll på så vis. Det handlar bara om moms osv, hur det ska hanteras.
2. Du kan ju inte dra momsen i UK såvida du inte momsregistrerar dig där.
3. Törs inte svara säker på detta, men ser inte att det skulle vara något problem.
4. Fyller på lite från nr 2. Du kan begära tillbaka momsen om det handlar om några tusen eller mer (kommer inte ihåg exakta minimumbeloppet), men det är bra mycket krångligare.
Men ang. 2) Det måste ju betyda att alla svenska företag som importerar från EU också måste betala exportlandets momsbelopp (utan att få tillbaka dessa)? Fungerar det verkligen så inom EU? Trodde det var en inre marknad där moms hanterades på mera homogent sätt?
Ang. 5) så googlade jag fram att det tydligen skall vara den kommun som man var senast skriven på.
[quote author=urberget link=topic=8523.msg38135#msg38135 date=1297015380] Men ang. 2) Det måste ju betyda att alla svenska företag som importerar från EU också måste betala exportlandets momsbelopp (utan att få tillbaka dessa)? Fungerar det verkligen så inom EU? Trodde det var en inre marknad där moms hanterades på mera homogent sätt? [/quote]
Nej så fungerar det ju inte. Utan när jag beställer saker från UK som skickas till mig i Sverige eller när jag köper tjänster från UK så uppger jag mitt Svenska VAT nummer och då slipper jag betala UK moms utan den tas med i den svenska momsrapporten, Då produkten/tjänsten anses omsatt i Sverige. Säljande företag rappoterar sedan detta i sin momsrapport.
Om jag däremot bor på ett hotel i UK eller om jag travar in på en affär i UK och handlar en dator. Då är ju produkten omsatt i UK och jag får betala moms.
Om jag däremot ber affären skicka datorn till Sverige betalar jag inte moms.