Vilket år ska köpet bokföras på?

2
Hej!

Jag hoppas att det finns några vänliga själar därute som kan hjälpa mig med följande bokföringsfråga. Det är mitt första år med enskild firma ...

Den 23/12 2010 köpte jag en dator på nätet. Pengarna "frystes" på mitt konto.
Den 28/12 2010 fick jag kvitto från företaget där det står att allt är betalt och klart.

MEN på kontoutdraget från min bank är bokföringsdatum först den 3/1 2011 (pga röda dagar dessförinnan).

Banken har alltså skickat till skatteverket att jag har haft dessa pengar på mitt konto den 3/1 2011, och när jag ringer till banken säger de bara att det är bokföringsdatumet.

Hur ska jag bokföra? Jag vill ju att köpet ska tillhöra 2010, och enligt mina kvitton gör det det.

Tusen tack för hjälpen!

Charlotte
2
Ett litet tillägg: Banken säger att den 28/12 2010 mycket riktigt var betalningsdagen, men att bokföringsdagen är den 3/1 2011.
1073
139
Jag förmodar att det gäller enskild firma.[br][br]Bokför inköpet med datum 28/12.[br][br]Ifall du vill att kontoutdraget ska stämma med datumet kan du vid bokföringen av kvittot (28/12) motkontera med Kredit 2018 Egen insättning och sedan motkontera kontoutdraget (3/1) med Debet 2013 Eget uttag. Ett annat sätt är att motkontera kvittot med 2440 Leverantörsskuld (Kredit) och sedan motkontera kontoutdraget med 2440 (Debet).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.