Senaste inläggen

Fördel/nackdel med moms

Startat ett företag med medicinsk fotvård. Alltså momsfritt till den delen. Utför även icke medicinsk sådan och skall alltså proportionera momsen men..... är det någon fördel med att ha större andel momspliktigt eller är det kanske tvärtom på sikt.
Tacksam för svar
inglei

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokföra körda mil i egen firma

Jag har kört mycket i firman.
Hur bokför jag mina mil?
Ska jag ta ex. 100 mil * 18,50 kr = 1850 kr

men jag vet inte hur jag bokför det? det är ju i princip egen insättning då bensin och slitage är det jag som betalar.

Affärsidé internet - lokalt ?

Hej alla!

Jag tänkte se om det finns någon här som har något tips på en affärsidé på internet som riktar in sig helt lokalt mot en stad?

Anledningen att jag frågar är för att jag driver en webbyrå och har möjligheten att bygga en hemsida och jag skulle gärna göra något lokalt med internetanknytning.

Bygg gärna på min lista med...

Kategori: Affärsidéer

Ändra budget under innevarande år ?

Hejsan!

Tacksam om någon kan hjälpa mig med följande: om förutsättningarna förändras och vi anställer en person under året och måste justera budgeten hur  gör man det i Visma SPCS bokföring för det lilla företaget ? En fråga till: kan man föra över föregående års resultat som intäkt kommande år? Eller man måste ta det från eget kapital om de...

Kund som hävdar att produkten e använd..

Jag har en kund som påstår att hennes köpta produkt är använd, detta trots att jfag är 100 på att den ej var använd när hon mottog den via posten! Hon tänker returnera den nu efter 3 veckor o häva köpet. Känns som att kunden oftast har rätt enligt konsumentverket o det gör ösa företagare till offer. Hur bör jag göra?

Kategori: Allmänt

Hjälp resultatrapport.

3. Resultatbudget  Från moms bortses Resultat- och likviditetsbudget för Café ”Kaffe bullar”
Anna är anställd av Carin på Smultron Caféet. Nu har hon fått chansen att bli sin egen (enskild firma) genom att hyra en gammal cafélokal av Edward. Hennes café ska heta ”Kaffe bullar”.
Hon ska betala 150 000 kr för inventarierna. Anna satsar...

flera ben i företaget

Hej.vi spånar på en ide om att hjälpa dem som vill ha hjälp att lägga saker på blocket,och då göra detta som en tjänst i företaget som även är ett cafe
med internet och dator spel.vi har fått frågan av kunder om vi kan hjälpa til med att lägga ut saker på blocket,och vi tycker det är en bra ide,framför allt för pensionärer som dessutom vill läm...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Samarbetspartner aktie/fond verksamhet

Hej

Min erfarehet i detta är att jag har gått på Berkley College på Manhattan och läst Finacial Services samt jobbat lite hos Citigroup med stort intresse i finansiell verksamhet och allt var det innebär.

Har kontakter inom advokatsvärlden samt hur man optimerar sin beskattning.

Mer berättas vid möte.

Jag letar efter en...

Kategori: Söker/eftersöker

Upphovsrätt för digitala avbildningar

Är det någon som har koll på vad som gäller för upphovsrätten när det kommer till digitala avbildningar såsom ett inscannat fotografi. En vanlig scan kan väl knappast anses uppnå verkshöjd? Om föremålet ifråga inte är upphovsrättsskyddat, såsom en äldre karta, så bör det vara fritt fram att använda den inscannade bilden?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vad är "affärsupplägg"

Hej,

Jag skulle behöva en definition av "affärsupplägg". Hur skiljer sig det från affärsplan och affärsidé? Punkten "affärsupplägg" har tilldelats 3 minuter av totalt 10 i en kommande presentation. Har letat på nätet och sökt här i forumet utan att hitta en definition.

Tack för hjälp!

Guidade vandringar - pris per timme?

Hej
Tänkte ta med folk på guidade vandringar.
Funderar även på bussguidningar i vår bygds nationalpark.

Är det någon som har anlitat en guide för jag undrar hur mycket i timmen man kan ta betalt?
Funderar på 350 kr/timmen.

Jag har kollat på nätet vad andra tar men det är ingen som vill skriva ut det.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Spcs administration och enskild firma

Hej Experter!
Har en nystartad verksamhet (enskild firma) där jag bedriver partihandel mot industriföretag.
Jag har provat Spcs enskild firma, men jag saknar många funktioner.
Så min fråga är: Hur sköter jag bokföringen i Spcs Administration när man har en enskild firma och använder kontantmetoden?
Är det så enkelt att jag bara inte ska...

Starta eget företag i HongKong?

Hej!
Jag vet inte det ska tillhöra temat som gäller. Det är blandade frågor.
Jag skulle vilja satsa på och starta eget företag inom E-handel, och kommande fysiska butiken i framtiden när det växter god/bra omsättning i företag. Det gäller enbart modebransch för män/killar.

Det låter så som en dröm för företagare! 🙂

Jag fick r...

Investera pengar

Vad tycker ni man ska investera sina pengar i? Är det bra med fonder?

Kategori: Off Topic

Hyra in tim vis arbetskraft och slippa boföring av sociala avgifter

Hej!
Läste nånstan för ett tag sedan att det finns ett företag som går in och hjälper små företagare som behöver hjälp då och då.
Man väljer en som jobbar åt en , hon/han redovisar timmar till företaget, de skickar en faktura till mig, sen betalar de ut lönen till arbetaren.
Nån som känner till detta, letar som en blå men hittar ej!!

Moms utomlands i praktiken

Hej!

Tycker mig ha läst igenom de flesta av skatteverkets broschyrer om vad som gäller med moms utomlands men jag har inte riktigt kunna sätta det i mina sammanhang. Vore tacksam om nån vänlig själ ville hjälpa mig reda ut detta!

1.
Ponera att jag har en enskild firma som säljer disktrasor. Jag åker till sydamerika för att gå på l...

Enklare design wordpress CMS sökes

Hej

Jag har en webshop via textalk på en subdomän och en blogg likaså men behöver nu en hemsida på moderdomänen som ska vara företagets huvudsida.
Från den ska det alltså sömlöst länkas och jag behöver då hjälp.
Det är en rätt ren företagssida med information och lite bilder som eftersträvas, liknande många privata mottagningar.

Fastigheter! Många frågor?

Hej, jag driver idag ett företag sedan 3 år tillbaka men har planer på att ge mig in i en helt ny bransch än den jag håller på med idag. Alltså fastigheter.

Har många funderingar. Det första är väl hur man får reda på om det är värt och köpa en fastighet.

Vi kan ta ett exempel här: (Om nån kan hjälpa att räka ut eventuell vinst m.m.)<...

Fel med verifikation - inköp inom EU

Hej!

Har ett problem med mina verifikationer som handlar om inköp inom EU.
När jag gör min momsrapport blir det differens på hela inköpskostnaden (5850🙂.

Har bokfört så här:

K 1930 Bank
K 2615 Utgående moms
D 4410 Inköp av varor EU
D 2645 Ingående moms

Någon som har en ide om vad som blivit galet?
Bifogar...

Affärspartner sökes till branschspecifik jobb- nyhetsportal

Driver ett community länkat till Linkedin, Facebook, Twitter med ett nätverk på ca 2000 medlemmar i skandinavien. Har varit ett sidoprojekt som nu börjar finnas möjligheter att utveckla kommersiellt.

Söker dig/er med erfarenhet från HR- branschen, communitys, IT, sociala medier, jobbportaler, webb, affärsutveckling för att driva vidare dett...