Hur bokföra kassa som inte är min?

15
Hej,

trodde att jag hade koll... men tydligen inte. Har en enskild firma, inget särskilt firmakonto utan sköter allt via min vanliga bank.

Min fråga: Har idag tagit emot pengar för företagets räkning som omedelbart ska sättas in på deras konto. Har tagit emot kontanter. Återförsäljare men varorna är aldrig mina, så momsen borde inte komma i spel.

Nu när jag kommit hem har jag lagt en betalorder på beloppet i min internetbank (d v s betalar från mitt bankkonto, har aldrig satt in pengarna, inte så stora summor det rör sig om). Så långt allt väl... men det jag funderar över är bokföringen...

Ska jag bokföra detta som kortfristig skuld med motkonto kassa för att sedan betala skulden med motkonto eget kapital för att slutligen göra ett kontantuttag ur kassan? Eller kan jag glatt strunta i att bokföra det alls - det är ju bara balanskonton som blir inblandade? Blir ju ingen skillnad för resultatet utan bara tre transaktioner för att visa att inget hänt med företagets resultat och att jag stoppat kontanterna i plånboken och betalat från ett bankkonto...

Tacksam om någon har lust att hjälpa en nybliven företagare... 🙂
15
Ingen som vet? För att förtydliga - jag är alltså återförsäljare och har tagit emot pengar för ett annat företags räkning - pengar som omedelbart och utan avdrag sätts in på deras konto (fakturerar dem i ett senare skede).
1324
2
Det verkar lite rörigt och inte helt företagsmässing. [br][br]Men Men. Frågan är ju. Vad står det på kundens (dvs han som betalt pengar till dig ) kvitto. Står det ditt företags namn. Eller står det det företag du återförsäljer åt. [br][br]Hans
15
Håller med när jag läser vad jag skrivit...[br][br]Jag säljer alltså för ett annat företags räkning. Det är tydligt uttryckt att varorna är deras tills dess att försäljning skett och därför ska jag inte hålla inne någon moms (de betalar momsen).[br][br]Kunden betalar till mig som är kommisionär för företaget, och jag ska omedelbart sätta in hela kassan på företagets konto.[br][br]En annan kommisionär tipsade om att "sätt inte in pengarna på ditt företagskonto - så slipper du ett par steg i bokföringen". Det jag funderar över är om man verkligen får göra så... eller om jag borde skuldföra - betala och öka egna kapitalet för att därefter göra ett kontantuttag. Bokför enligt faktureringsmetoden om det spelar någon roll.[br][br]Företaget jag arbetar för bistår inte med mycket hjälp tyvärr - därför jag kastar mig ut här och hoppas på hjälp... tack på förhand.
12
Det här beror på många olika saker.[br][br]Om du är näringsidkare, om du är momsskyldig, köper du varan och säljer den i ditt företag eller är det helt enkelt så att du är anställd av varans ägare/företag eftersom du nämner kommisionär. Det finns mig veteligen inget som heter kommisionär som företagsform.[br][br]Jag tycker du lyfter luren och ringer Skattemyndigheten, de är jätteduktiga på att svara på alla såna här frågor, trevliga och hjälpsamma. Du kan vara helt anonym om du är rädd för reprisalier.[br]
/Cynkan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.