När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Jag bokför en taxiverksamhet som är en enskild firma. 1 Oktober köptes en ny bil för 174505:- Vid avhämtning betalades 52400kr kontant. Det jag nu inte får ihop i min bokföring är hur jag ska bokföra de 122105kr 1240 bokför jag på Debit med 174505 2018 bokför jag på Kredit med 52400 Vilket konto skall jag bokföra 122105kr på för att den skall kunna hamna på kredit sidan och på så sätt verifikationen gå ihop?
Det är de 122105 kr som jag inte vet vilket konto jag ska sätta dessa på.
Bilen skall skrivas av på 4 år. Skriver jag kvartalsvis eller en gång per år vid bokslutet?
De 122.105 kronorna är en skuld du har till bilföretaget/kreditinstitutet. Den bokför du då lämpligen som Kredit på konto 2359, 2391 eller liknande.[br][br]När det gäller avskrivningen av bilen så kan du resultatmässigt inte göra den på kortare tid än 5 år. Planmässigt går det med 4 år men det är egentligen ingen mening med att göra det.[br]
Tack för hjälpen! Det var så jag hade tänkt med, det var skönt att få konton bekräftade med. Tack!![br][br]En sista undran dock. Kan jag skriva av bilen kvartalsvis eller bara vid bokslutet? Jag är kärd att skriva av vid bokslut men har hört att det går att bokföra avskrivningar kvartalsvis. [br][br]Tack!
Javisst, avskrivningar kan du i princip bokföra hur ofta du vill.[br][br]Jag tycker att varje månad är mest lämpligt, då får du ett rättvisande löpande resultat i verksamheten.[br]
Fel Fel Fel![br][br]En grundregel är att momsen alltid ska finnas specad. Står det inte moms på en faktura kan du givetvis inte dra någon moms.[br][br]Köper du en bil för 200 000 kr inkl moms så är 40 000 av detta moms, och i en taxirörelse är detta avdragsgillt under normala omständigheter. Detta drar du när du köper bilen.[br][br]Men dina delbetalningar av lånet har ingenting med moms att göra, det är ju bara en förflyttning av pengar, från dig till banken.
Just så blir fel oavsett. Endera har du köpt bilen nu och månadsbetalningarna är betalning på ett lån och då ska du ju lyfta hela momsen nu eftersom du faktiskt gjort köpet nu och bilen är din.[br]alternativt har du en leasing av bilen och då lyfter du ju moms vartefter du får fakturor men då ska du inte heller boka "bilköpet" som bilar utan som leasingkostnader eftersom du ju faktiskt inte äger bilen. Den första förhöjda betalningen bokas då som en förutbetald kostnad och periodiseras över kontraktstiden
Jag har har följande summor:[br]Pris: 139604:-[br]Moms 25%=34901:-[br]= 174505:-[br][br]varav 52400:- betalades vid hämtning av bilen[br]kvar blir 122105:-[br][br]Bokför:[br][br]Konto D K[br]1240 139604[br]2018 52400[br]1930 122105[br]2641 34901[br][br]Tänker jag rätt nu?[br]
Det är så att värdet 122105 betalas sedan varje månad.[br]4924,25 kr för amotering[br]379,84 kr för räntan[br]aviavgift 45 kr[br]där har jag ingen moms på fakturan ser jag nu, så den blir som ni säger nu vid inköpet hela beloppet.
[quote author=johader link=topic=8622.msg38598#msg38598 date=1298413240][br]Jag har har följande summor:[br]Pris: 139604:-[br]Moms 25%=34901:-[br]= 174505:-[br][br]varav 52400:- betalades vid hämtning av bilen[br]kvar blir 122105:-[br][br]Bokför:[br][br]Konto D K[br]1240 139604[br]2018 52400[br]1930 122105[br]2641 34901[br][br]Tänker jag rätt nu?[br][br][/quote][br][br]Nej, nu tänkte du inte rätt. Bokför så här:[br][br]Vid inköpet:[br]Konto D K[br]1240 139604[br]2641 34901[br]2018 52400[br]2359 122105[br][br]Vid varje avbetalning:[br]Konto D K[br]2359 4924,25[br]8415 379,84[br]6990 45,00[br]2018/1930 5349,09[br]