Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
4

Hjälp med bokslut!


Tja!

Jag är ny på forumet 😃 har använt forumet tidigare för att hitta svar på bokföringsfrågor, men nu har jag två frågor som jag inte kan hitta svaren på :'( därför har jag startat en ny tråd med hopp om att någon vänlig själ där ute kanske kan hjälpa mig 😃

Jag har gjort ett helt års bokföring (Jan-Dec) åt en enskild firma och nu har jag kommit till bokslutet där jag fastnat på 2 uppgifter...

Uppgifterna är följande:

"Skuld för semesterlöner 13 500 kr samt skuld för upplupna arbetsgivaravgifter på semesterlönen, 4 320 kr, skall bokföras."
Vilka konton använder jag här?

"Periodisera försäkringspremien. Fakturan erhölls den 10/2 (Årspremie 36000) och betalades i slutet av februari månad. Årspremien avser försäkringsperioden 090301 – 090228. Den del av försäkringen som ej är förbrukad, jan-feb, ska nu periodiseras."
Här är jag helt vilse och vet inte alls hur jag ska göra... 🙁


Tack på förhand! All hjälp uppskattas och tas emot varmt 🙂
Flitig skribent
632
3
Periodisering:
36 000 / 12 månader = 3000 per månad. Därmed ska 6000 kr periodiseras.
Förutsatt att du bokört försäkringen mot 6310 bokför du nu:
1790 D 6 000
6310 K 6 000

Semesterlöner:
2920 används för semesterlönen. Kontera mot 7082/7090/7282/7290.
2940 avnänds för arbetsgivaravgiften. Kontera mot 7519.
Nykomling
4
Tack så mycket för ditt svar!  😃
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.