Bokföringsfrågor

36
Hej!

Har två frågor angående bokföring.

Vi har köpt ett ljustält (fototält för produktbilder) och undrar hur man bokför denna.

Dessutom undrar jag om, och hur i så fall, man bokför årets resultat.

Tacksam för all hjälp!

MVH
2066
2
[quote author=fireas link=topic=8752.msg38905#msg38905 date=1300192179][br]Vi har köpt ett ljustält (fototält för produktbilder) och undrar hur man bokför denna.[br][/quote][br]Förbrukningsinventarie låter väl bra, misstänker att det kostade under 20k?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
36
Jo, den kostade mindre än 20k. Undrar dock hur förbrukningsinventarie fungerar, är lite rädd för de hehe. ska man göra avskrivning på flera år? eller hur gör man?
2066
2
Nej, förbrukningsinventarie innebär att du direktavskriver det du köpt, dvs bokför hela kostnaden innevarande år.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
36
Har lite andra frågor , vill inte starta en ny tråd bara för detta:[br][br]Vi är två stycken delägare i företaget och undrar om man kan dra av resekostnader på företaget?[br][br]- Jag: Busskort (månadskort).[br]- Han: Bensinkostnader
632
3
Resa till arbetet är privat.[br]Resa i arbetet kan man plocka milersättning för.[br]Resa i arbetet kan man även göra genom att köpa ett busskort på företaget.
36
Got it:)
36
Men jag läste Att man som handelsbolagsägare får dra av bensinkostnader som om det vore för vanliga inkomsttagare. [br][br]Hur ligger det till med egenavgifter som man kan dra av.  Förstår inte riktigt det.
1324
2
Du har ju 2 delar av resor. [br][br]Del nummer ett är resor till/från arbetet (om man nu har kontoret/affären utanför hemmet) som alla löntagare kan dra av på sin deklaration. Men på samma sätt som för en löntagare finns det ett värde 9000:- som inte får dras av. Men har du högre kostnader så drar du det i din privata deklaration. Och detta innebär då att företaget fortfarande betala egenavgift på avdraget. [br][br]Sedan har du detta med att resa i tjänsten. Besöker du kunder så får du ta upp detta fullt ut i företagets bokföring och låta företaget betala. Dock finns det några saker. [br]1- Årskort/månadskort. Helt OK så länge det bara används i tjänsten.  Men börjar du även använda det på fritiden privat eller på resor till/från kontoret börjar man leva farligt. Kan man visa att man har ett dyrare kort pga resor till kunden kan man ev dra mellanskillnaden. [br]2. Använder man privat bil kan man dra/betala ut max 18,5 milen.[br][br]Resor i tjänsten är alltså en kostnad för företaget och skall därför bokföras i företaget. i.o.m detta minskar ju företagets vinst och därför egenavgiften. [br][br]Hans   
15
Jag driver eget vid sidan av ord anställning. Kontoret har jag hemma och reser för att undervisa på andra sidan stan (undervisningen är det som genererar intäkter - fakturerar uppdragsgivaren som dock inte betalar reseersättning). Visst måste väl dessa resor vara avdragsgilla i företaget? Skulle ju aldrig fått några intäkter om jag inte rest och har inga resekostnader för ord arbete.
1324
2
[quote author=VVPeter link=topic=8752.msg38981#msg38981 date=1300448682][br]Jag driver eget vid sidan av ord anställning. Kontoret har jag hemma och reser för att undervisa på andra sidan stan (undervisningen är det som genererar intäkter - fakturerar uppdragsgivaren som dock inte betalar reseersättning). Visst måste väl dessa resor vara avdragsgilla i företaget? Skulle ju aldrig fått några intäkter om jag inte rest och har inga resekostnader för ord arbete.[br][/quote][br][br]Absolut skall du dra av dom MERKOSTNADER som denna resa medfört. Du har ju troligen betalt biljetten. [br][br]Om du däremot har ett månadskort privat och du reser på denna så kan du inte dra av kostnaden. Om du däremot åker en zon till (ex i GBG har du ett kort för hela GBG men sedan åker du och gör jobbet i Mölndal) så innebär det ju en extrakostnad och den drar du av. [br][br]Hans 
15
Tack, bor i Stockholm och har köpt en SL-remsa som jag bara använder för resor jag gör för företaget (d v s till och från undervisningslokalen), har också skapat ett exceldokument där jag noterar alla resor och anledningen till dessa. Privata resor gör jag med en annan SL-remsa (har inget månadskort, krypavstånd till mitt ord arbete). Det enda som gjorde mig fundersam var att det stod något på Skatteverkets hemsida att 9000 var gränsen även om man hade enskild firma - men det måste väl gälla till "kontoret" (d v s hemma)?
1324
2
[quote author=VVPeter link=topic=8752.msg39001#msg39001 date=1300476023][br]Det enda som gjorde mig fundersam var att det stod något på Skatteverkets hemsida att 9000 var gränsen även om man hade enskild firma - men det måste väl gälla till "kontoret" (d v s hemma)?[br][/quote][br][br]Riktigt [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.