Lån till aktiebolag
Jag ska starta ett företag som kommer ha ett litet aktiekapital på 50 000 kr. Företaget ska arbeta med mjukvaruutveckling. För det första året krävs finansiering till löner, lokalkostnader samt inköp av utrustning. Uppskattningsvis 500 000 kr behövs till detta.
Låt säga att jag skulle beviljas ett lån på 500 000 kr. Då kommer ju bolaget ha en skuld på 500 000 kr och tillgångar minus skulder hamnar på rött, vilket inte verkar vara tillåtet för ett aktiebolag. Man får som jag förstår det inte understiga halva aktiekapitalet.
Nu till mina funderingar:
Kan man inte ta lån på det här viset?
Kan produkten värderas på något sätt som gör att värdet kommer ikapp skulden på något sätt, för att undvika att hamna på rött?
Låt säga att jag skulle beviljas ett lån på 500 000 kr. Då kommer ju bolaget ha en skuld på 500 000 kr och tillgångar minus skulder hamnar på rött, vilket inte verkar vara tillåtet för ett aktiebolag. Man får som jag förstår det inte understiga halva aktiekapitalet.
Nu till mina funderingar:
Kan man inte ta lån på det här viset?
Kan produkten värderas på något sätt som gör att värdet kommer ikapp skulden på något sätt, för att undvika att hamna på rött?