Lön upp till brytpunkten

64
Funderar på att i år ta ut lön exakt upp till övre brytpunkten på 545 200 kr. Två frågor:
1. Hur mycket för jag över till mig privat varje månad (enskild firma)?
2. Hur mycket belastar detta företaget så att säga, tillkommer någon skatt utöver dessa 545 000 jag måste betala? Är över 26.
117
Hej, Det där är inte en alldeles lätt fråga att svara på. Det som påverkar din beskattningsbara inkomst med enskild firma är inte bara resultatet på sista raden i resultaträkningen utan även sådana saker som hur balansräkningen ser ut, hur dina egenavgifter är sammansatta (bla antal karensdagar hos Försäkringskassan), tidigare års avsättningar till periodiseringsfonder, expensionsmedel etc. Det är en komplex fråga som kräver lite mer underlag att svara på. Med vänlig hälsning Henrik Öhrn
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
1073
139
"Lön" i enskild firma har egentligen inget att göra med hur mycket du tar ut. Om du inte har andra inkomster än firman så ska för att du ska deklarera en inkomst på 545.200 kr följande uppfyllas: Firmans intäkter - firmans kostnader - schablonavdrag för egenavgifter = 545.200 kr. Ifall du hamnar högre än ovanstående så kan det justeras ned med hjälp av räntefördelning, periodiserings- och expansionsfonder.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.