Vilka lagar gäller?

1
Hej, jag har en webbutik som säljer elektronik varor. Jag har en kund som köpte en vara från mig nyligen, och påstår att skyddsplasten var till hälften bortdragen och tillbakasatt vid leverans.

Vilket ej kan vara möjligt, då vi skickar dem som helt nya. Problemet är nu att kunden skickat tillbaka varan och kräver pengarna tillbaka pga att kunden varit missnöjd med varan.

Enligt våra köpvillkor gäller ångerrätten och öppet köp då varan fortfarande är i nyskick. Kunden har nu dragit bort skyddsplasten helt och hållet och senare satt tillbaka det. Skyddsplasten är även full med damm och ludd. Det vill säga ej i nyskick.

Nu undrar jag vilka lagar och regler som gäller i detta fall? Har kunden rätt att returnera varan och få pengarna tillbaka efter att ha brutit mot våra villkor?
128
17
De flesta butiker skulle välja att betala tillbaka pengarna till kunden (för det gäller alltid att tolka lagarna generöst för kunden.). Sen får man sälja den returnerade produkten som ett demoex/begagnad. Man förstås hoppas på att det inte blir alltför många returer.
http://www.cupsupport.se | http://www.fullpott.se | http://www.kalmarsundsparken.se | http://www.domänstatus.se
10
För att svara på rubriken så är det Konsumentköplagen som gäller. Om du kan bevisa att det är kunden som har brutit upp plasten så blir du väl ev. ej skyldig att ge pengarna tillbaka. Men tror det bästa är att ge pengarna tillbaka.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.