Faktura eller Kvitto?

6
Hejsan


En arbetskollega fick några uppdrag inom byggbranschen.

20 timmar jobbade han där, och sen skulle han skriva faktura till uppdragsgivaren.

Frågan här: Räcker det om han skriver ett vanligt kvitto som detta?

Typ: 20 timmar X 400 kronor (plus Moms)= 8000 Kronor (plus Moms)

Eller hur ska han göra att det blir rätt?

Eller hur ska han göra?

Kan han få pengarna Cash I Handen, eller ska utbetalningen gå till hans privatkonto?
632
3
Hej, Du måste följa nya kassalagen, vilket innebär faktura eller kontantnotam, oavsett vilket så måste de ha nummer som löper i en serie, nummer får inte saknas, och får inte förekomma flera gånger. Hur betalningen går till spelar ingen större roll.
6
Kan du förklara detta lite närmare?? Kanske med ett enkelt exemple på just detta bransch. Tack
632
3
Jag förstår inte riktigt vad det är du undrar över. Berätta. För övrigt förutsätter jag att kollegan har f-skattesedel.
6
Ja, det har han. Men eftersom det är hans första uppdrag, vet han ej riktig hur han ska få pengarna och hur han ska betala skatt
632
3
Okej, Du skriver en faktura eller kontantnota enligt föregående inlägg. Du får betalt kontant eller via överföring till bankkonto. Du bokför händelsen, liksom alla andra händelser i företaget. När året är slut så görs ett årsbokslut och du deklarerar i din inkomstdeklaration i början av maj nästa år. Skatt betalar du inte förrän efter deklarationen, såvida det inte dras preliminärskatt varje månad. Det framgår i så fall av f-skattsedeln.
10
... och jag skulle rekommendera faktura och inbetalning på konto. Då är allt mycket lättare att kontrollera i efterhand. //
Driver www.debitum.se - en online fakturaservice för små företag. 25 kr/faktura.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.