2 enskilda firmor till aktiebolag ?

36
Hej! :cheer:

Nu kommer jag kanske med en riktigt dum fråga. Men måste få veta. :-[

Det är så här.. Jag och min pojkvän har vars en enskild firma med totalt olika sorters verksamhet. Om 3-4 år planerar vi skaffa hus, och då har vi även tänkt att vi ska bilda gemensamt aktiebolag av våra båda enskilda firmor. 🙂

Frågorna är då...
Kan man slå ihop två enskilda firmor till aktiebolag?
Eller måste man avregistrera båda och sen registrera ett nytt aktiebolag? :unsure:

Visst är det möjligt att ha totalt olika verksamheter inom samma aktiebolag? Fungerar det som när man anmäler om bifirma i enskild firma? :huh:

Är väldigt tacksam för svar! :-D
338
26
Hej, Hade jag varit er så hade jag fortsatt att ha era enskilda firmor tillsvidare. Mycket kan hända och även ert förhållande säkert kommer funka så säger statistiken något helt annat :) För om det (tvi tvi tvi) skulle gå åt pipan, så kommer ni ändå behöva träffas och hålla kontakten eller att den ena löser ut den andre. Skulle ni välja att starta aktiebolaget så startar ni bara ett vilket kostar 50000kr och sen delar ni upp aktierna. Men då kommer även frågan. Ska ni dela 50/50 och vad händer om ena av era verksamheter börjar haltar. Är den andra beredd att ta den smällen? Så återigen - varsitt bolag kan nog vara en bra väg att gå. Lycka till med vilket beslut ni än tar!
36
Tack för svaret :) Vi kommer ju vänta i 3-4 år innan vi planerar om med aktiebolag i så fall. Men det är sant, allt kan hända.. :ohmy: Än så länge har vi inte riktigt funderat på hur uppdelningen ska vara, men förmodligen blir det 50/50. Eller eventuellt att den vars enskilda firma gått bäst får större andel.. Men som sagt, vi vet inte. :huh: Och vi kommer ju bygga upp oss var för sig genom våra enskilda, visst att det kommer svängningar på marknaden. Så är det ju alltid, men vi hoppas på att ha byggt upp en stabil hållbar grund så att det inte svajar för mycket om vi nu startar aktiebolag :) Kom på en till fråga nu.. Om man då avslutar sin enskilda firma och startar aktiebolag som man kallar för t.ex. Svensson AB. Måste själva Svensson AB vara en verksamhet? Eller kan det bara vara samlingsnamnet för alla de olika områden som aktiebolag har verksamhet inom? (Förlåt om jag skriver fel ord/uttryck .. men hoppas ni förstår). Och kan man ta det namn som den enskilda verksamheten har och lägga in i aktiebolaget? Vad är motsvarigheten till bifirma när det gäller aktiebolag? :blink Var inne på bolagsverket och tittade runt, men hittade inte..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.