Hur löser jag ersättning till min kollega?

9
Jag bedriver för stunden en enskild firma inom personlig träning. Jag ska börja sälja kosttillskott till mina klíenter. En kollega till mig vill också kunna erbjuda kosttillskott till sina klienter, och tog upp frågan om hon kunde sälja via mitt företag istället för att registrera ett eget. På så sätt skulle hon kunna få en ersättning per såld vara av mig och vi båda tjänar på det i slutändan.

Frågan är hur jag kan ge henne ersättning utan att för den skull göra en anställning eller göra henne till delägare. Jag kan inte betala ut som en lön, utan att behöva ta upp sociala avgifter m.m (Känns byåkratiskt och krångligt, speciellt med tanke på att det inte kommer handla om några stora summor i slutändan).

Är det någon som har tips på hur man ska lösa detta på enklast och smidigaste sätt?

Alla synpunkter är välkomna.
1324
4
Om en person skall ha ersättning av dig så måste ju denna ersättning ses som lön och skatt/arbetsgivaravg betalas . Och det kan då ske på 3 vägar. 1. Du är arbetsgivare och betalar skatten. 2. Personen själv är arbetsgivare och betalar skatten. 3. En tredje part är arbetsgivare och betalar skatten. I fall 3 kan man ex använda http://www.frilansfinans.se/t_index.php Hans
10
Hur mycket beräknar ni sälja av detta kosttillskott? Om det är under 30 000 kr så KAN det vara att betrakta som hobbyverksamhet, prata med Skatteverket om detta. Då behöver ni inte betala skatt och sociala avgifter, men kan inte göra inköpen via ditt bolag. I övrigt går jag på hfohrmans linje. Det du kallar "byåkratiskt och krångligt" - att betala ut lön - är f ö inte särskilt krångligt och gör dessutom din business både laglig och transparent. Lycka till!
Driver www.debitum.se - en online fakturaservice för små företag. 25 kr/faktura.
1324
4
Även hobbyverksamhet skall tas med i deklarationen. Och skatt /egenavg skall betalas. Men detta gör den anställde själv. Hans
9
Frilansfinans verkar som ett vettigt alternativ :-). Tack för tipset

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.