tänka på vid start av e-handel....

21
min sambo och jag ska starta en e- handel och nu så undra vi vad de är man behöver tänka på för att komma igång ...

vi ha kollat upp följande saker :

* f-skattsedel
* handel med övriga EU länder
*webbsida , kollat runt vad man kan få en bra sida att hyra.
* bokföringsprogram
*grossist
*emballage


vad är det mera man ska tänka på??

vi ha även kollat på frakt och få man göra ett avtal med tex posten så det alltid bli samma frakt . ha sätt på vissa e-handel att frakten är hela tiden en vis kostnad...

är det något vi ha glömt???
6
Att visa webbshopar har samma kostnad för frakten är inte för att de har en fast kostnad till posten utan därför att denna kostnad ska på ett ungefär täcka alla uppkomna fraktkostnader, så är det för oss i vart fall. Posten tar alltid betalt efter vikt och storlek. Om ni inte ska skicka saker som väger över 2 kilo är mitt råd att kontakta posten och använda er av deras tjänst Pacsoft varubrev. Varubrev innebär brev och paket som inte väger över 2 kilo. Har bara bra erfarenheter av Pacsoft. Det är billigt och varorna levereras direkt till kundens dörr! Om kunden inte är hemma vid leverans så få han/hon en sms-avisering att hämta varubrevet på närmaste uthämtningsställe. En viktig grej att tänka på är att ha så många betalningsalternativ som möjligt. Vi har bankkortsbetalning, faktura, delbetalning och förskottsbetalning. 50% är bankkortsbetalningar i butiken. Ungefär 45% är faktura. Tänk om vi exempelvis inte haft faktura, då hade vi sålt betydligt mindre och missat mycket intäkter! Kom också ihåg att i början undrar man mycket hur det ska gå till rent praktiskt med leveranser, betalningar, administration etc och tänker kanske inte så mycket på hur man ska hitta vägar att faktiskt få kunder till sidan. Detta sistnämnda är den svåra biten och det man när man väl är igång funderar mest över. Ställ gärna fler frågor i tråden så ska jag se om jag kan svara på dem. Det är kul och få hjälpa till!
21
oki, då är jag med på det om posten.. paketen kan väga allt från 500g till 10 kg , beror på vad kunderna beställer ... ha sätt att på olika sidor där man kan hyra sin e-handel så ingår frakt räknare som räkna ut vad paketet kommer kosta och vad kunden få betala i så fall... men hur gör ni sen när paketen ska iväg? åker ni sj och lämna dom på posten eller till närmsta ombud ? jo marknadsföring är det viktigaste och det svåraste med .. men det kommer inte bli så stora problem för mig , vi kommer synas ute mycket med...
6
När vi ska skicka paketen loggar vi på tjänsten Pacsoft Online. Där gör man en utskrift genom att skriva ner kundens adress, namn och eventuellt mobilnummer och mail, detta om kunden vill ha paketet aviserat via någon av dessa, samt vad paketet väger. Sedan skriver man bara ut detta på en klisteretikett som man klistrar på paketet. På etiketten står vilken avsändaren är och mottagerens adress och uppgifter. På etiketten finns också de uppgifter ni skrivit ner om vad paketet väger och en unik streckkod som posten hämtar uppgifter ifrån och stämmer av med. Etiketter kan man beställa på Pacsoft och är i storlek a-4 och skrivs ut via skrivare. Man kan också använda sig av vanligt papper som man klistrar på paketet. Varje försändelse får ett kolli-ID som både du och kunden kan använda för att söka paketet. Varje försändelse kan man också följa på sin personliga sida på Pacsoft. Paketen lämnar ni in på ert närmaste företagscenter, inte de vanliga utlämningsställena alltså. Man betalar inte för paketen när man lämnar in dem. Posten skickar en faktura en gång i månaden för de försändelser ni haft under perioden. Hoppas detta svar kan ge någon klarhet i hur det fungerar. Anmäl er till Pacsoft så fort ni skaffat F-skatt och är momsregistrerade, det kostar nämligen inget att anmäla sig till tjänsten. Hoppas detta svar kan någon klarhet om hur det fungerar. Det är busenkelt när man väl är igång.
6
"ha sätt att på olika sidor där man kan hyra sin e-handel så ingår frakt räknare som räkna ut vad paketet kommer kosta och vad kunden få betala i så fall..." Detta är inget vi använder oss av även om möjligheten finns. Vi kör samma kostnad (39 kr) för alla paket om kunden handlar för under 600 kronor. Handlar kunden för 600 kr eller mer är det fraktfritt. De flesta av våra försändelser väger kring 150-500 gram så den lösningen vi har fungerar mer än väl för att täcka de fraktkostnader vi har och till och med köra helt fri frakt ibland. Kanske är den lösningen du nämner passande om varorna man skickar kan ha mycket stora skillnader i vikt.
21
ha kollat lite här och posten ska ha 141 per kolli för ett paket på 3 kg genom DPD och sen kollade jag schenker privpak , privatpaket och dom ska ha 75kr för samma paket ... så det kommer nog bli schenker i så fall om man inte hitta ett billigare sätt ... kunderna vill ju inte betala för mycket och man vill ju inte förlora för mycket heller....

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.