Hjälp mig att förstå (Utlägg för inköp)

1
Hej!

Jag har nyligen startat ett handelsbolag. Jag hade utgifter innan jag startade bolaget och funderar nu på hur jag ska bokföra dessa. Ska jag bokföra dessa?

Det jag funderar över är vad som är "smartast". Jag har gjort egna insättningar för startkapital och skulle vilja, när pengarna från jobb kommer in, ta ut pengar som ersättning för det jag lade ut privat innan bolaget startades.

Jag vill ju då inte behöva betala skatt på dessa pengar jag tar ut ur bolaget, det verkar ju orimligt.

Själva problemet jag har att förstå är nog på vad exakt vad jag betalar skatt. Skatteverkets infoträff rätade ut en del frågetecken men det är nog några saker jag inte förstår ändå.

Skatten betalas väl i ett handelsbolag av bolagsmännen, på den vinst som bolaget har gjort i slutet av varje räkenskapsår? Men vart betalas skatter och avgifter för de pengar jag tar ut ur bolaget för att täcka mina levnadskostnader? Och sker någon kvittning här mot de pengar jag har satt in i bolaget?

Tack för någon som kan guida mig, och säkerligen någon annan, framåt!
1073
139
I ett handelsbolag betalas skatt på ens egen andel av bolagets vinst. Ingen skatt betalas utifrån vilka insättningar och uttag man gör. Ifall du bokför de kostnader du hade innan start så kommer det att sänka bolagets vinst jämfört med ifall du inte bokför dem. Det kommer då medföra att även skatten blir lägre.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.