Senaste inläggen

Kunder innan start

Har en ide som jag skall dra igång som jag vet behövs hos dom flesta, både privat och hos företag.
Men det är inte nåt som används så mycket som det borde.
Jag undrar lite hur man säljer in iden utan att kunden får för sej att ta någon annan som redan är aktiv eller kanske köper utrustning för att utföra arbetet själva.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

bokföring och skattedeklaration stämmer inte

Hej, jag har köpt in varor från England och uppgett mitt VAT-nummer så leverantören har inte lagt på någon moms. Det bokförde jag så här:
D4101 3085,52
K2440 3085,52
D2645 771,38
K2641 771,38
När jag sedan tar ut momsrapporten står det 0 kronor. Detta var min enda transaktion den månaden. Men när jag har fyllt i...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker TM Byrå

Vi söker nu en TM byrå som kan ta sig hand om en av våra produkter och har möjlighet att sätta 1 eller flera säljare på det. Vi har utarbetat en bra pitch som visar sig fungera och behöver nu expandera.

Hör av er för mer info.

Kategori: Söker/eftersöker

Vilka lagar gäller vid försäljning via hemsida?

Jag kommer att sälja produkter på en hemsida.
Vet att det finns 14 dagars ångerrätt som alla måste ha.
Gäller den fortfarande vid bruten förpakning eller skadad vara?
Måste jag själv stå för returkostnaden?
Kan man skicka kvitton över mail istället för papper?
Måste man skicka kvitton?
Vad finns det för fle...

Kategori: Off Topic

kassa vid försäljning hemma...???

vet inte redigt vad jag skulle lägga denna tråden , men håller på att starta upp en e - handel och kommer då så klart sälja saker på den.
men kommer även att ha så folk kan komma hem till mig och hämta saker och även kanske köpa saker här hemma ...

men nu undra jag om man måste ha en kassa då??
eller räcker det med att...

Kategori: Allmänt

Sälja företagsnamn, domäner och logotyper

Hej,

dags för ett inlägg då efter flera års läsande, skulle behöva lite feedback på nedan ide´.

Har länge stört mig på att många svenska småföretag har så fantasilösa namn och loggor jämfört med t.ex. amerikanska.

Min tanke (och jag vet att jag inte precis är först med detta...) är att ta fram färdiga pa...

Kategori: Affärsidéer

Säkerhet för lån köp fastighet

Hej

Vilken säkerhet kräver banken normalt om ett aktiebolaget köper in en villafastighet.
Räcker det med fastigheten som säkerhet?
Exempel
Inköp fastighet 2 miljoner
Företaget betalar kontantinsattsen 0,3 miljoner
Banklån 1,7 miljoner.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Leverantör som snabbt får igång bredbandet?

Hej! Jag har precis kommit över den lokal jag suktat efter 🙂 och skulle vilja komma igång med bredband där redan om 1 vecka. Jag vill inte ha mobilt då det går för segt för min verksamhet, utan behöver antagligen ett adsl-abonnemang.

Kan operatörerna sätta upp allt så snabbt som en vecka nuförtiden, eller är det det gamla vanliga 5...

Kategori: E-handel

Letar partner som kan programmering, web

Hej på er!
jag letar efter en samarbetspartner som kan web, programmering av apps/webbsidor etc.

Idag jobbar jag som area sales manager på ett av Sveriges mest lovande IT-företag. Trivs kanon men samtidigt så har jag alltid viljat starta eget och jobba med nåt jag verkligen brinner för.

Efter att ha samlat ihop...

Flera EF/HB/KB till ett AB. Apportegendom?

Vi är några företag/personer inom samma verksamhetsområde
som jobbar nära varandra, både vad gäller kundkrets och geografi.
Verksamheterna består i att hyra ut inventarierna och tjänster knutna till
dessa. Detta bedrivs endast på "fritiden" och alla personer har andra
anställningar på "dagtid". Omsättning, ca 200kkr/år/f...

Söker grossist / återförsäljare restaurang, hotell

Hej allihop.

Vi är under utveckling och uppstart av ett nytt premiumorienterat dryckeskoncept, och söker nu grossistverksamhet eller motsvarande (restaurang/hotell etc) som är intresserade av att öka/komplettera sitt befintliga utbud för att erbjuda något lite mer.

Tack så länge.

IT, sälj och affärsrelaterade domäner till salu

advokatfirmor.nu
affarsideer.biz
affarsjuridik.org
agarskifte.net
cms-guiden.se
cvmall.se
skrivacv.com
dropshipping.se
epostmarknadsföring.com
internetmarknadsföring.com
fastighetertillsalu.nu
foretagsformedling.biz
foretagsoverlatelser.net
företagsöverlåtels...

Kategori: Domäner till salu

Kundunderlag för närbutik

Jag har alltid drömt om att driva en egen liten när-/jourbutik i området där jag bor.

Frågan är: Hur många boende kan det behövas i ett område för att det ska utgöra tillräckligt stort kundunderlag?

Området är ganska avgränsat, alltså inget som folk spontant åker förbi. Det finns en stor livsmedelsbutik ca 1 km meter b...

Marknadsföra språkresor

God eftermiddag!

Jag och min företagspartner erbjuder språkresor till privatpersoner. Är det någon som har tips vilka kanaler man kan använda sig av för att marknadsföra språkresor? Kan t.ex. resebyråer etc. erbjuda våra språkresor?

Tacksam för svar!

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta AB men har ingen styrelsesuppleant?

Om man ska starta AB men egentligen bara har sig själv, hur ska man lösa det här med att ha två personer i styrelsen alternativt en i styrelsen och en suppleant?

Lansera nytt varumärke/produkt

Hej.
Mitt namn är Roland och är 33 år. Jag jobbar idag inom dryckebranschen med fokus på hälsa. Jag är dessutom egen företagare och har varit det i 7 år.

Jag har under en längre period haft starka funderingar på att starta egen tillverkning inom bryggeri, jag vill lansera ett nytt varumärke som ska fungera som ett paraply för...

Förening för enskilda firmor?

För drygt ett halvår sen gick jag på en "starta eget" kurs i lite drygt en månad.

Kursledaren förklarade att jag som enskild firma kan få ut extremt mycket av att starta en ekonomisk förening med andra enskilda firmor. (Jag har en byggtjänst-firma)

Visst kan jag se vissa fördelar men uppenbarligen missar jag något myck...

verifikationsserier mm

Hej,

om man bokför i verifikationsserier sätter man då in allt som rör en serie i en pärm? eller kan göra en pärm för varje månad och sätta in varje series verifikat efter varandra? alltså först A-seriens verifikat och därefter B-seriens osv.

Om man låter bli att bokföra med olika verifikationsserier kan man då ändå sä...

Övertag av lager från annat företag m.m

Hej på er!

Jag har två frågor angående lager som jag skulle behöva få hjälp med.

Det är som så att jag har sedan tidigare ett HB som jag tänker avsluta, pga att det bara är jag som är verksam i företaget (annat än på papperet).

Jag ska istället starta en enskild firma som kommer att sälja samma saker s...

Kategori: Inköp

bökföra köp med kreditkort

Hej, jag har suttit och försökt att komma på hur man bokför ett köp med ett kreditkort som är kopplat till ett företagskonto som senare betalas via en faktura. Jag använder faktureringsmetoden. Kan någon hjälpa mig med detta?
Vänliga hälsningar
Ewa Karlsson

Kategori: E-handel