Senaste inläggen

Parkeringstillstånd

Kan man få särskilt parkeringstillstånd om man har ett företag och besöker bostäder där man gör jobb?

Kategori: Allmänt

Bokföra el

Jag driver en enskild firma och har, tillsammans med tre andra företagare en verksamhet med uppfödning av får. Till denna uppfödning åtgår det viss mäng el och denna kommer från mitt abbonnemang. Hur löser jag detta bokföringsmässigt så jag kan fakturera de övriga deras andel av elkostnaden? Samtidigt ligger ju min bostad på samma abbonemang och de...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Egen insättning

Jag är ung och totalt nybörjare, en fråga.

Är det inte så att man måste ha tjänat pengar från företaget för att kunna investera till inköp enligt bokföringen? Vad jag menar är att...

Det är ett brott att bokföra en summa kredit på 1930 kontot, medans dina debit 1930 intäkter är mindre än den summan? Man får då låna av...

Bokföring återbetalning egenavgifter?

En antagligen mycket enkel fråga men - hur bokför man återbetalning av egenavgifter och skatt? Jag hade betalat in för mycket förra året och fick tillbaka det nu i år. :unsure:

Bilda Aktiebolag skatteskuld

Hej Forumet

Kan en person som har indragen F-skatt pga skatteskuld bilda Aktiebolag och driva verksamhet.

I höst genomförs 18 starta eget företag-dagar runt

När du ska starta ett företag är det mycket att tänka på och behovet att inhämta information är stort. Nu finns möjligheten att få samlad information från myndigheter under en heldag - Starta företag-dagen.

Nedan hittar du samtliga starta eget-evenemang Tillväxtverket mfl arrangerar. Evenmangen listas i datumordning.

<...

Kategori: Nyheter

Privata utlägg och fakturering

Hej,

Jag har lagt ut privata pengar för ett event som jag nu ska fakturera för hos min uppdragsgivare. Hur gör jag?

Återbetalning av fakturalös giroinbetalning

Hej alla ädla företagare och bokföringskunnare!

Jag har sökt med ljus och lykta i forumet utan att hitta någon som frågat samma fråga. Borde vara fler än jag som råkat ut för detta tänkte jag...

Jag har ett litet EF och kör kontantmetoden. Mitt EF har ett eget bankkonto som används enbart av företaget.
<...

Bankgiro till allkonto? 1930 eller 1940?

Jag har en enskild firma och just nu använder jag mig av ett bankkonto hos Handelsbanken. Detta är ett allkonto som jag använde som ett vanligt konto tidigare men nu helt enkelt har "dedikerat" till företaget. Jag har alltså inte ändrat något officiellt, kontot står fortfarande på mig som privatperson.

1. Jag vill ha ett bankgiro kop...

Frågor - ansökan om F-skatt, expansionsfond m.m.

Hej!

Jag och en vän till mig har precis startat ett handelsbolag och vi vill gärna att allt blir rätt från första början. Tänkte därför ställa lite frågor till de bättre vetande på det här forumet. Har skickat mail till skatteverket men de har nu dröjt två veckor med att svara och mitt tålamod är slut!

Är tacksam för a...

Schemaläggningsprogram

Hej!

Har drivit mitt företag nu i 3 års tid och har i dagsläget 5 anställda. Då jag jobbar inom tjänstesektorn så är schemaläggningen inte det lättaste då inget program är anpassat till den typen av arbetssätt dvs personalen jobbar kanske 3 tim hos en kund och sen 5 timmar hos en annan kund.
Fram tills nu så har jag klarat mi...

bokföra utan kvitto

en anstälda har köpt kontorsmaterial med företagets bankkort och tappat kvitton.

pengar har direkt tagits från konto, men hur bokför jag utan kvitto/verifikation?

summan är inte högt, bara 189sek (inkl.moms).

Uttag av egna varor, ett gissel av dess like.

Hur sköter ni uttag av varor?

Om jag gör uttag av kontanter (ex 1000🙂 så bokför jag mot egna uttag och förtagets skuld mot mig som ägare minskar, inga konstigheter.

När det kommer till varor, ska jag bokföra mot marknadsvärdet och därmed lägga det som en intäkt.

Exempel nedan.

2011 (eg...

Lågbeskattad aktieutdelning och ny delägare.

Startade före årskiftet ett nytt AB, helägt av mig, med räkenskapsår = kalenderår.
Det betyder att jag kan inte göra årsbokslut förrän i januari och därmed inte besluta på årsstämman dela ut nåt av vinsten förrän då (3 dagar efter).
Så långt inga problem.

Men nu har jag tänkt att ta in en delägare på 48%-andel.
...

Skatt uthyrning av villa

Hej I dagsläget hyr jag ut en villa till 4 personer för ett fast pris på 8000 per/månad, då ingår vatten/el och sophämtning. Vinsten är minimal då elräkningen är relativt hög. Eftersom jag enbart hyr ut den ungefär 6-7 månader per år så känns det knepigt att låta dom fixa med vatten/el och sophämtning för den tiden. Men finns det risk att man behö...

Anställa 5 personer från icke eu land..

Hej funderar inför nästa säsong att anställa 5 personer från ett land i afrika, jag har bra kontakter då flera av mina anställda kommer därifrån, de studerar här i Sverige och kan enbart jobba under ca 3 månader per år. Jag är intresserad av att hitta personer i 20 års åldern som har möjlighet att jobba ca 7-8 månader per år.

Jag ka...

Kategori: HR - Personalfrågor

Problem med att vara konsult till fd arbetsgivare

Jag startade upp en konsultverksamhet för knappt ett halvår sedan. Skälet var att min före detta arbetsgivare ville erbjuda mig ett antal konsultuppdrag. De gav mig bra betalt per timme och vi tecknade ett mycket tydligt avtal där det står vilka uppdrag jag har. Samtidigt begränsade avtalet hur mycket jag fick fakturera.

Men ganska...

Fungerar detta upplägget ? EF-AB ?

Hej

Tänkte kolla med er experter om detta upp-lägget fungerar i praktiken.

Välkommen till Ankeborg

Kalle Anka jobbar som anställd i ett bolag ( Von Anka AB ). Kalle Anka jobbar som säljare och utöve r grundlön har han en provision på 20 000 kr varje månad. Kalle Ankas Grundlön är på 27 000 kr ( exakt un...

Smyckesbloggen, som länkar till konkurrenterna!

Till skillnad från alla andra, så jag vill ha feedback på min företagsblogg, istället för webshoppen. På företagsbloggen presenterar jag produkterna från webshopen med bilder och text. Jag har märkt hur effektivt Google fångar upp sökord från wordpress-baserade bloggar.

Jag har testat att aktivera Adsense (Google-annonser) på bloggen...

Kategori: Feedback

Saftvagn

Har funderat på om man kan ha en automatisk saftvagn på en badstrand, folk stoppar i en tiokrona och får saften, inga personer som står i vagnen, fast ma måste kanske plocka upp skräpet om folk slänger muggarna på marken.

Kategori: Affärsidéer