Senaste inläggen

IT, sälj och affärsrelaterade domäner till salu

advokatfirmor.nu
affarsideer.biz
affarsjuridik.org
agarskifte.net
cms-guiden.se
cvmall.se
skrivacv.com
dropshipping.se
epostmarknadsföring.com
internetmarknadsföring.com
fastighetertillsalu.nu
foretagsformedling.biz
foretagsoverlatelser.net
företagsöverlåtels...

Kategori: Domäner till salu

Kundunderlag för närbutik

Jag har alltid drömt om att driva en egen liten när-/jourbutik i området där jag bor.

Frågan är: Hur många boende kan det behövas i ett område för att det ska utgöra tillräckligt stort kundunderlag?

Området är ganska avgränsat, alltså inget som folk spontant åker förbi. Det finns en stor livsmedelsbutik ca 1 km meter b...

Kategori: Affärsidéer

Marknadsföra språkresor

God eftermiddag!

Jag och min företagspartner erbjuder språkresor till privatpersoner. Är det någon som har tips vilka kanaler man kan använda sig av för att marknadsföra språkresor? Kan t.ex. resebyråer etc. erbjuda våra språkresor?

Tacksam för svar!

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta AB men har ingen styrelsesuppleant?

Om man ska starta AB men egentligen bara har sig själv, hur ska man lösa det här med att ha två personer i styrelsen alternativt en i styrelsen och en suppleant?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lansera nytt varumärke/produkt

Hej.
Mitt namn är Roland och är 33 år. Jag jobbar idag inom dryckebranschen med fokus på hälsa. Jag är dessutom egen företagare och har varit det i 7 år.

Jag har under en längre period haft starka funderingar på att starta egen tillverkning inom bryggeri, jag vill lansera ett nytt varumärke som ska fungera som ett paraply för...

Förening för enskilda firmor?

För drygt ett halvår sen gick jag på en "starta eget" kurs i lite drygt en månad.

Kursledaren förklarade att jag som enskild firma kan få ut extremt mycket av att starta en ekonomisk förening med andra enskilda firmor. (Jag har en byggtjänst-firma)

Visst kan jag se vissa fördelar men uppenbarligen missar jag något myck...

verifikationsserier mm

Hej,

om man bokför i verifikationsserier sätter man då in allt som rör en serie i en pärm? eller kan göra en pärm för varje månad och sätta in varje series verifikat efter varandra? alltså först A-seriens verifikat och därefter B-seriens osv.

Om man låter bli att bokföra med olika verifikationsserier kan man då ändå sä...

Övertag av lager från annat företag m.m

Hej på er!

Jag har två frågor angående lager som jag skulle behöva få hjälp med.

Det är som så att jag har sedan tidigare ett HB som jag tänker avsluta, pga att det bara är jag som är verksam i företaget (annat än på papperet).

Jag ska istället starta en enskild firma som kommer att sälja samma saker s...

Kategori: Inköp

bökföra köp med kreditkort

Hej, jag har suttit och försökt att komma på hur man bokför ett köp med ett kreditkort som är kopplat till ett företagskonto som senare betalas via en faktura. Jag använder faktureringsmetoden. Kan någon hjälpa mig med detta?
Vänliga hälsningar
Ewa Karlsson

Kategori: E-handel

Letar efter samarbetspartners

Vi letar efter ekonomiskt starka samarbetspartners som är duktiga på marknadsföring, med goda kontakter inom, hälsokost och veterinära produkter inom Sverige även utomlands.

Våra produkter är en av de absolut bästa produktserierna på marknaden, vi har ett gott rykte på marknaden, så bland handlare som konsumenter.
Vi är flexib...

Kategori: Söker/eftersöker

Import till Sverige (Dropshipping)

Om jag använder mig av såkallad dropshipping, d.vs. att jag skickar varan från leverantören (utanför EU) direkt till slutkund så är det kunden som får stå för moms/spedavgift + e.v. tullskatt. Detta fungerar inte om man ska ha en verksamhet.

Det man kan göra är att skriva "gift" på paketet, men det är inte rätt. Kunden har ju...

Kategori: Företagande över gränserna

Domän-namn som bygger på varumärken

Ibland ser man på forumet nystartade företag som har valt domän-namn som delvis bygger på ett känt varumärke som dem säljer t.ex "www.philipsrakapparater.se" eller "volvoavgassystem.se (fiktiva exempel.) Kan man inte betrakta sådana domännamn som varumärkesintrång?

Kategori: E-handel

wikinggruppen

Har wikinggruppen bra webbutiker www.wikinggruppen.com?

Kategori: Off Topic

Bokföring av EMS-försändelse från utlandet

Har beställt varor utanför EU, skönhetsprodukter. 0% tullavgift.

1. Enligt specifikationen från Posten ska jag betala 336 kr för tull/moms. Postens avgifter på 100 kr. Totalt: 436 kr exkl.moms.

Nu var värdet lägre på paketet än det faktiska jag betalade på mitt konto, men det har inte jag styrt över. Något problem ni s...

Starta AB - kan jag gå tillväga såhär?

Hej!

Går i tankarna om att starta AB tillsammans med mina bandkamrater.

Jag bedriver nu en del av våran verksamhet i min enskilda firma, denna verksamhet vill jag föra över till ett nystartat, gemensamt AB.

Jag har inte 50.000kr i kontanter i firman men jag har ett lager som är värt 50.000 i anskaffnings...

Låta en av delägarna ta ut lön i ett HB

Vi är tre kompanjoner som nyligen startade ett HB.

Vi tre äger alla lika stor del, och vill att så ska förbli.
Däremot har en av delägarna, som är frilans, lagt ner mer tid och kommer även att göra så i fortsättningen. För att han ska kunna plöja ner tiden vill vi att han ska kunna få ta ut en minimilön redan nu, dvs innan år...

Har affärsidé, behöver kapital

hej! Jag har en affärsidé som jag tror kan vara en bra en. Nu är det så att jag inte har något direkt kapital till detta då jag inte har jobb för tillfället.

Jag vet att arbetsförmedlingen har en starta eget kurs och där kan man då få ett bidrag från dem (om de då anser att det är en gynnande affärsidé). Men jag är "för ung" för att...

Bokslut hur bokföra kundfordringar, lev.skulder?

Hej!
Jag undrar hur jag ska bokföra fakturor som är utskickade men inte betalda och räkningar jag fått men inte betalt nu inför bokslutet? Och hur gör jag med dessa sen när dom betalas/blir betalade?
Annars så bokför vi efter kontantmetoden tror jag att det heter. Dvs när betalningen är gjord.
Gärna ett praktiskt exempel. Tex k...

Hjälp med namn, vem/vilka vänder man sig till?

Hej!

Jag ska precis starta en webbshop, med egendesignade smycken. Jag hade ett namn jag först valde men har ångrat mig, det kändes inte rätt. Så ska nu byta. Jag har haft en del förslag men de är redan upptagna.
Men webbshopen börjar bli klar, så det är bara namnet som saknas.

Vet inte om nån här kan hjälpa mig...

Kategori: Allmänt

Vi söker TM-Återförsäljare

Vi söker återförsäljare av ett väl beprövat projekt inom TM-kanalen.

Ditt företag ska ha F-skatt sedel och erfarenhet av telemarketing.

Jag vet inte hur PM funktionen fungerar här. Ni kan kontakta mig på: tm.aterforsaljare@googlemail.com

Endast seriösa personer, tack.

Kategori: Söker/eftersöker