Senaste inläggen

Från ALMI till Swedbank, vilka papper ska med?

Hello, nu ska jag boka tid med banken för att ev få lägga om mitt ALMI-lån till Swedbank istället.

Vilka papper, siffror ska jag ta med?
Tror jag har det mesta klart, men vore typiskt att ha missat något...

Tack för hjälpen!

Jackie

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker affärs partner

Jag driver en webbshop som säljer Alpacka kläder (Alpacka är speciellt bl. a.ekologiskt, otroligt varm, mm. Läs mer på nätet om du inte vet det). Men nu vill jag fokusera på en enda produkt (som säljer bäst, är lätt att hantera och har vanligen bra acceptans) via nätet. Resten säljs till andra klädbutiker, alltså inte via Internet. Riskerna är gan...

Kategori: Söker/eftersöker

Mentorskap och mentorprogram

Hej!
Första posten på forumet, hoppas att jag lyckats pricka rätt kategori, annars får mod gärna flytta. Tack.

Är nyfiken på era åsikter kring mentorskap, mentorprogram och dessas funktionalitet samt vilket utbyte som faktiskt ges åt bägge håll?
Vad vinner mentorn (det är ju rätt tydligt vad menteen får ut av det hela)...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Hur bokför man växlingsavgifter?

Tar emot alla mina betalningar till Paypal och de är alltid i dollar. Häromdagen insåg jag att jag betalar ganska många tusen om året i växlingsavgifter när jag växlar till SEK och det måste jag väl kunna bokföra som en utgift?

Men vilket konto ska jag bokföra det på?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vet någon hur man kan synka outlook 2003?

Jag skulle behöva någon som kan tala om för mig hur man synkar outlook 2003 med övriga e-mail-tjänster.

Jag har lagt in (efter bästa förmåga) både en info@-adress samt två @hotmail.com-adresser.

På alla gäller att jag kan ta emot e-mail MEN jag kan inte sända (svara) på e-mail.

Är det någon som har denna...

Kategori: E-handel

Dålig PR utan grund / felaktig anklagelse

Hej!
En kompis har ett företag som varit med i en stor och uppmärksammad tävling på nätet. Tävlingen går ut på att kunder till ett antal webb-butiker får rösta på den butik man tycker är bäst, en gång per 24-timmarsperiod från en IP-adress. Tävlingen har pågått i flera månader och min kompis har lagt ner enormt mycket energi och tid på att f...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Balansrapport obalans, samt sparkonto aktiebolag?

Hej Behöver hjälp med några frågor som jag fick av min arbetsgivare bla att balansräkningen är i obalans när beräknat resultat visar följande per 11-05-01- 11-05-31:

Ing saldo ex 113 277,52

Perioden -6 947,25

Utg balans 106 330,27

Stämmer det eller har jag gjort något galet :-[ ?

Maximera föräldrapenning som egen företagare

Jag och min fru är gravida. Hon är anställd och jag är egenföretagre. Jag har hittills drivit min verksamhet via enskild firma men har för avsikt att även starta AB och köra båda företagsformerna samtidigt.

Varför?
Min tanke är att i AB:t kan jag ge min fru lön mer obehindrat än i min enskilda firma. Tanken är att lyfta henne...

Kategori: Allmänt

Starta AB - allmänna frågor

Hej!

Mitt första inlägg här på den eminenta sidan.

Håller på att starta AB och har några funderingar:

När Bolaget väl är skapat finns där ett aktiekapital på 50000kr. Vad innebär det rent praktiskt att man inte får/skall rulla under halva beloppet? Såg den formuleringen förekomma här på sidan. Om man t.e...

världens Chips smaker och hemsida för nyheter.

Hej!
Jag har 2 st affärsider.
1. Jag vill starta en online butik för att sälja världens olika Chips smaker.

2. Vill göra en hemsida som folk kan skriva nyheter i den.

Vad tycker ni? Fungerar det?

Tack på förhand!

Kategori: Affärsidéer

avskrivning (avyttring) av firmabil

Hej,

Jag köpte 2010 en bil till företaget för 40000 kr. Den gick sönder och jag fick lov att sälja den för 4000 kr.

Efter avskrivning hade den ett restvärde på 30000 kr. Nu är jag lite tveksam över hur jag ska bokföra min förlust...

Hjälp!?
Tack!
Tobbe

Anställa reklamutdelare

Vad ska man välja för anställningsform om man ska anställa någon för att dela ut reklam åt företaget för att komma undan så billigt som möjligt? Det kostar ju att ha anställda så jag vet inte om det skulle löna sig men tänkte jag kunde få tips här.

Kategori: HR - Personalfrågor

Inventarielista - nybörjarfråga

En fundering kring inventarier och inventarielista. Känner till inventariedefinitionen när det gäller direktavskrivning/avskrivning, men...

Är inte allt jag köper för varaktigt bruk oavsett värde en "inventarie" ur den aspekten att den ska listas i en inventarielista?

Exempel: En dator för 5000 kr eller en skruvmejsel...

Regler avskrivning begagnat i enskild firma

Hej jag undrar då man köper begagnat typ däck som kostar över 5000 kr där avskrivningsgränsen går och även annat begagnat till verksamheten.

Vad gäller då?
Avskrivning?

Ekonomer sökes

Hej egenföretagare!
Vi söker efter ekonomer som kan fakturera. Skulle ni råka inneha F-skattesedel, är civilekonom me erfarenhet och vill ha jobb som på lite olika bolag runt om i Stockholm så får ni gärna lägga in er här
Meddela gärna vilka typ...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra traktamente och andra nybörjarfrågor

EDIT: Fick svar på den ursprungliga frågan. Men nu undrar jag mer i samma ämne.

Inser att jag behöver fylla på min kunskap ytterligare. Fram till nu har jag efter varje övernattning direkt fyllt i bokföringen i stil med "Utbetalning skattefria traktamenten" och sedan själv skrivit texten "Övernattning Södertälje 20110905".
Un...

kontanthantering

Hej

Jag har fiskat endel kräfter och sålt till grossister. Där fungerar det så att man får skriva på kvitto att man har tagit emot kontanter eller så överför de pengar.

Jag är nu själv intresserad att starta upp grossist verksamhet och undrar över kontanthanteringen.

Är det tillåtet att köpa kontant av...

Hjälp med att tolka resultat / balansrapport

Hej!
Kan någon hjälpa mig att tolka balans och resultatrapporten i bifogat dokument? Det jag undrar, går det bra föreningen? Hur stor är soliditeten? Vågar man gå i borgen för föreningen(med tanke på ekonomiska läget enligt rapporten)? [file name=balansrapport.doc size=18944]http://www.foretagande.se/media/kunena/attachments/legacy/files/bal...

Bluff (tycker jag...)

Får du liknande skit i mailen så släng det!

//Peo [file name=Domain_Notification.txt size=4347]http://www.foretagande.se/media/kunena/attachments/legacy/files/Domain_Notification.txt[/file]

I konflikt med kund om faktura

Hej allihop,

Tänkte passa på att skriva mitt första inlägg här. Som lite bakgrundsfakta kan jag säga att det företag jag driver är en enskild firma inom området motorsport.

För ett tag sedan fick jag en förfrågan från ett aktiebolag med fyra anställda om att leverera en tjänst och lite delar till dom. Vi kom överens om...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik