Vinst i enskild firma.

1
Jag startade min enskilda firma under våren 2011 och ska nu göra ett bokslut om jag har förstått det hela rätt.

Eftersom jag inte under det gångna året gjort några uttag, så ska jag nu skatta på vinsten jag gjort. Problemet är att jag har tänkt att göra några större investeringar under kommande år, för att utveckla min verksamhet. Jag jobbar med videoproduktioner och ska investera i ytterligare ett par videokameror för att kunna göra större produktioner.

Därför vill jag inte skatta på vinsten och ta pengarna som privatperson, utan behålla pengarna i företaget för att kunna göra den investering jag tänkt mig, när jag jobbat ihop tillräckligt med kapital. Kan man göra så, eller måste man skatta på vinsten just nu?

Jag hoppas ni förstår min förvirrade fråga. Tack! 🙂
44
3
Skatta för vinsten måste du göra, eventuellt kan du göra avsättningar till periodiserings- och/eller expansionsfond men det har jag sämre koll på. Mera info: http://www.skatter.se/index.php?q=node/75 Däremot har det faktum att du skattar för vinsten inget med uttag pengar för privat bruk från firman att göra. När du bokför vinsten kommer ditt egna kapital i firman att öka med samma summa som vinsten. Egna kapitalet är ju firmans skuld till dig och tar du inte ut dem så kan ju firman naturligtvis använda dem för kommande investeringar.
1324
4
Expansions och/eller periodiseringsfonder är ju det som absolut skall användas i detta fall. För när du sedan gjort dina investeringar så återför du fonderna. Sedan kanske du skall göra det på ett par år då jag antar att vissa av investeringarna blir inventarier med avskrivning, Om det är prylar under 21 000 så skrivs dom ju av direkt och då är det ju normalt att återföra fonderna direkt. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.