Första fakturan, hjälp!

2
Hej!
Den här frågan har säkert kommit upp flera gånger men jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Kan tillägga att jag googlat runt efter svar men fått olika bud och bara blivit mer förvirrad.
Så här ligger det till:
Jag är musiker och har startat enskild firma för att kunna fakturera mina spelningar. Nu ska jag skicka min första faktura och vill därför att allt ska vara rätt.
Gager från konstnärlig verksamhet ska vara momsfria och dels där blir jag blir förvirrad men även arbetsgivaravgifter förvirrar mig lite.
Om vi säger att jag ska kunna ha 1500 i lön (alltså till mitt privatkonto).
Hur mycket ska jag då fakturera totalt? Hur ska jag ställa upp min faktura på ett korrekt sätt?
Det låter säkert flummigt men säg till om jag ska förklara någonting tydligare.
Tack!
119
Vad har ni kommit överens om för summa? Eller kan du välja i efterhand hur mycket din spelning ska kosta? Som en tumregel kan du tänka att hälften försvinner i skatter och avgifter, så vill du "få ut" 1500 kr måste du fakturera 3000 kr + moms. Om momsen är 0% blir det alltså 3000 kr tot. Arbetsgivaravgifter betalar du inte som egenföretagare med enskild firma. Däremot betalar du egenavgifter. Men det är inte på varje faktura utan ett schablombelopp varje månad när du betalar din f-skatt, som är baserad på din preliminära deklaration. Sedan stäms avgifterna av i din deklaration nästa år. /Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
2
Okej, tusen tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.