Kort tid för redov.byrå att bokföra arbetsg.avg. Lösning?

5
Hej,

Om man tänker sig starta en redovisningsbyrå, hur löser man då bokföringen av arbetsgivardeklaration och lön etc rent tidsmässigt?

Anta att vi är i februari månads slut. Jag tänker mig att man vill få in verifikat, bankkontoutdrag etc. för februari från kund tidigt i mars månad. Det ger väldigt få dagar för bokföringsbyrån att skicka tillbaka uppgifter till kunden som den sen ska skicka in till skatteverket och föra över pengar till skattekontot. Detta i synnerhet om man bara vill "öppna" varje bolags redovisning en gång i månaden för att öka effektiviteten i byrån. Då blir det ju väldigt mycket jobb första två veckorna i varje månad men knappt något i slutet.

Hur löser de flesta redovisningsbyråer detta? Idealt vore om man som för momsen ha en dryg månad på sig.

Stort tack på förhand!
2066
2
Vet inte hur de flesta löser det, men jag hade satt upp det mesta online. Dvs fakturascanning av extern part där ni tar hand om bokföring och kund godkänner dem. T ex genom FortNox med någon extern part för scanningen. Fakturor och löner går också att hantera i samma system, vilket gör att alla uppgifter är tillgängliga för både kunden och er samtidigt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Ok. Låter bra. Men jag vet inte om jag ser att det riktigt löser problemet. Säg att vi får in alla verifikat för februari månad 3:e mars. Då ska man för alla bolag bokföra åtminstone lönedelen på bara några dagar för att sedan skicka tillbaka det till kunden innan den 12:e som då måste skicka in arbetsgivardeklarationen till skatteverket. Det jag förstått som lösningen på problemet är att man kan betala lönen i efterskott. Alltså att lönen för februari betalas först i slutet av mars. Då har man som bokföringsfirma hela mars på sig att bokaföra februari och skicka tillbaka rapporter. Kunden får arbetsgivardeklarationen i slutet av mars och skickar in den till den 12:e april. Den gäller då utbetalningen som skedde i mars - men i realiteten timmar som arbetades i februari. Ett annat alternativ är att OB och sjukdom justeras på 'nästa' lön. Det ger bokföraren samma tidsfönster.
2066
2
Jag betalar ut månadslön för innevarande månad, men med korrigeringar för föregående. Dvs utlägg, traktamenten, restidsersättning, semesterersättning etc månaden efter. Rapportperiod första till sista varje månad och utbetalningsdag den 25e månaden efter. Anledningen till att jag inte betalar ut allt månaden efter är helt enkelt att det är tufft att vara utan lön upp till två månader när det börjar ny personal.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.