Bli återförsäljare av unik produkt ifrån USA. Behöver HJÄLP

3
Hejsan.

Har varit en aktiv läsare här på forumet under en lång tid, men kände att det nu var dags att även jag registrerade mig för att kunna få svar på lite frågor, så detta blir mitt första av antagligen många inlägg.

Nu till min fråga.
Jag besökte det så kallade "land of opportunities" förra hösten, och fick upp ögonen för en helt ny och unik framtagen produkt, som slagit igenom stort i USA. Jag är övertygade om att den skulle kunna sälja väldigt bra hemma i Sverige. Av nyfikenhet valde jag att beställa hem två prover och sitter för tillfället med dessa på köksbordet . Min tanke är nu att jag ska försöka undersöka om denna produkt har något värde på den svenska marknaden. Men det är här skon klämmer.

Är det någon som har erfarenhet av att bli grossist åt ett nytt märke eller produkt?
Hur går jag vidare med detta?

Ska jag först testa att sälja några av dessa produkter på tex. Blocket, tradera, för att se om det finns något värde? (Med risk för att någon annan för upp ögonen för produkten och "tar" den?

Eller ska jag kontakta detta företag i USA och försöka få fram en överenskommelse som gör att jag blir enda försäljaren i Sverige? Är detta möjligt?

Är som sagt fortfarande amatör inom området men alla har ju börjat någonstans.

Ber om ursäkt om jag postat tråden fel.

Hälsningar
En ung entreprenör.
2
Hej. Jag sitter själv med skandinaviska agenturer för 3 olika produkter och produktsortiment och har en hel del erfarenhet av hur du ska göra för att få bästa möjliga utfall av din situation. Släng ett mail till [email protected] så hjälper jag gärna till med tips och råd. Mvh Pontus
3
Hej pontus! Låter perfekt. Slängde iväg ett lite mer detaljerat mail till dig nu!
1
Hej Du har helt rätt ,du ska vara försiktig om du hr en bra produkt. Jag blev av med en helt suverän produkt i början av min lite större karriär. Jag driver företaget Moé o partners www.moeopartners.com hör av dig till mig om du vill ha hjälp. Vi skriver ett sekretessavtal så du kan känna dig lugn Maila mig så bokar vi en tid .
www.moeopartners.com
157
1
Först o främst: Sakta i backarna. Gör INTE misstaget att hamna i tradera/blocket - träsket. Risken är att du och din produkt kommer underprestera när det gäller prissättning och du kommer således få folk (företrädesvis från blocket) att pruta. Troligtvis och förhoppningsvis vill du tjäna kosing på din produkt som enligt din utsago är unik och kommer att sälja bra även i Sverige. Sätt dig ner, penna och papper är det som gäller för dig och fundera igenom vilka banor du kan få ut produkten på marknaden. Det du ska vara medveten om är: 1, Har du pengar att beställa hem ett större parti? 2, Troligtvis finns det en branschorganisation där din produkt kan falla in, och du kan således komma åt ett nätverk av företag den vägen, men hoppa tillbaka till punkt 1. Har du Inga pengar att köpa in ett parti, kan konkurrenter med stor plånbok köpa åt sig både ensamrätt och förmånsrätt att beställa produkten och vips. Du står på bar backe utan möjlighet att tjäna in dina satsade pengar. Därför. Var försiktig när du tar kontakt med branschfolk. 3, För att undanröja eventuella hot. Försök att med leverantören i USA (Uppfattade det som det land du hade besökt), knyta ett förmånsavtal så att du är säker på att just Du och ingen annan får beställa från leverantören under lämplig tidsram som är intressant för leverantören. Försök då också att se till att klämma åt att du blir norden-ansvarig så du kan dumpa produkten i dessa länder med. Många gånger väljer företag att ha en ÅF/leverantör för alla nordens länder. Se till att du blir en sådan om du kan. 4, Var tuff i förhandlingar med företaget du ska köpa ifrån. De vill tjäna så mycket som möjligt och det vill du med. Ett avtal som Inte gynnar dig kommer du förlora mer på i det långa loppet och din dröm om rikedom faller snabbt isär. 5, Vissa tillverkare kräver pris-skydd på sina varor. Dvs. att ingen försäljare får dumpa priser hur som helst. Om så är fallet, kontrollera att du får skäligt betalt per såld produkt och kontrollera att dina kunder följer de regler som är satta i avtal och om Inte: Bötfäll dem ordentligt för annars kan du själv råka i skit-brunnen om du inte har gjort allt för att förhindra prisdumpning etc. 6, Vem ska stå för marknadsföringen? Profilkläder, visitkort etc? Se till att få allt runtomkring att klaffa perfekt så du inte står där med satsat kapital och sen visar det sig att förmånen att sälja produkten etc. 7, Jurist kan i detta fall vara bra att anlita. Som du säkert vet så är svensk juridik något som många av oss har problem med att förstå, tänk dig själv hur Amerikanerna skriver med tanke på det anglosaxiska rättsväsendet som råder i Amerika. Det jag menar då är att din motpart (leverantören du ska köpa ifrån) kommer skriva med allt, allt, och lite mer allt som går att få med i ett avtal för att skydda sig. Du ska skydda dina intressen. Klarar du det utan en jurist som kan den amerikanska marknaden? Se till att Du inte kan bli stämd och om du råkar bli det... Se till att du har löst punkt 8. 8, Om jurist anlitas etc. Kom överens om vart eventuella tvister skall lösas. De vill USA. Du vill Sverige :). 9, Skaffa gott hopp, humör och tankesätt. Utan vilja och möjlighet att se möjligheter kommer du inte långt! Har du det så löser sig det mesta och börjar man ingenstans, så kommer man ingenstans heller. Det mesta löser sig på vägen. Så är livet för oss företagare och entreprenörer! Jag kanske har missat något eller råkat skriva fel om nåt etc. Då ber jag om ursäkt och hänvisar till någon med lite mer erfarenhet!
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
3
Tack Carl_Jonas. Ska se till att svara på ditt mail så fort som möjligt. Men för att få vidare svar. [b]Hur går man lättast tillväga med en undersökning, utan att man blir stulen på produkten? Ett avtal känns som en viktig pusselbit för vidare arbete. Men inom det området är jag väldigt grön måste jag erkänna. Hur skulle en kontakt och ett enklare avtal mellan oss två kunna se ut? Måste detta kräva dyra jurister och långa möten? [/b]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.