Bokföring när produkt ersatte pengar

1
Hej,

För sex månader sedan åtog jag mig ett mindre designjobb åt en bekant. Arbetet skulle normalt kosta ca 6000:- exkl moms, men jag valde istället att ta en TV från hans bolag (han arbetar med elektronik).

Nu - ett halvår senare - är hans bolag påväg i konkurs och han kontaktade mig och sa att han var tvungen att ha tillbaka TVn för att visa upp den som tillgång i hans bolag.

Det här är ju korkat, då vi hade en deal och jag har utfört mitt jobb. Han ville istället att jag skulle skriva en faktura på beloppet och skicka över. Till saken hör att han, sedan tidigare, är skyldig mitt bolag drygt 50.000:-. Pengar han tydligt sagt att han inte kan betala tillbaka och som, i och med konkursen, försvinner.

Min primära fråga (bortsett från goda råd) är - Hur kan jag göra med TVn? Kan jag istället skriva en faktura och på fakturan skriva att den reglerades med en TV (samt modellnr)?

Jag har ju ingen lust att skicka tillbaka en produkt (som annars skulle vara likvida medel) till någon som sedan tidigare är skyldig mig pengar, pengar jag aldrig kommer få tillbaka.

OERHÖRT TACKSAM FÖR SVAR!
27
Både han och du bör skriva ut fakturor till varandra för samma belopp - vad jag förstor det blir 6000 kr plus moms. Din faktura skall bli för designtjänster medan hans faktura skall bli för TVn. Momsen skall deklareras till Skatteverket (eller gamla deklarationer skall rättas) men det blir ingen netto betalning till någon av er. Sedan reglerar (kvittar) ni skulder i sin bokföring. Hoppas att det hjälper.
Redovisningsbyrå i Stockholm http://www.contus-accounting.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.