Bokföring vid förmedling av böcker och ersättning

5
Jag har en bokhandel och vill inkludera en förmedlingstjänst för privatpersoner och andra bokhandlare (företag).

Tjänsten är utformad (i båda fallen) så att säljaren förblir ägare av boken, vi har den dock i vårt lager, säljer den och för sedan över överenskommen utbetalning till säljaren. Kostnaden för tjänsten betalas inte direkt av säljaren utan genom ett högre försäljningspris (enl informerade och godkända villkor).

Kunden får därför ett kvitto på en enhetlig summa, försäljningspriset. Om säljaren är en privatperson är det momsfritt och om säljaren är ett företag är det 6% moms.

Utbetalning och betalning av förmedlingskostnaden är enkel när det gäller privatpersoner, se exempel, men hur ska man göra det smidigt för företagskunder?

Exempel privatpersoner:

1. Lämnar in en bok
2. Överenskommen utbetalningssumma á 100 kr när boken är såld
3. Vi vill debitera kunden 8 kr exkl moms när boken säljs
4. Vi sätter utpriset till 110 kr (Utbetalningsbelopp 100 kr + Kommission 8 kr + Moms 25% 2 kr)
5. När boken är såld får säljaren ett kvitto där en utbetalning på 100 kr och en kommission på 10 kr inkl moms står specad.

Gällande företag ser jag ett alternativ som ger en krånglig administration och bokföring:

1. Lämnar in boken
2. Överenskommen utbetalningssumma á 100 kr exkl moms
3. Vi vill debitera 8 kr exkl moms när boken säljs
4. Vi sätter utpriset till 116 kr (Utbetalningsbelopp 100 kr + Moms 6% 6 kr + Kommission 8 kr + Moms 25% 2 kr)
5. När boken är såld får säljaren ett kvitto där en utbetalning på 106 kr inkl moms samt ovanstående kommmissions (och moms) belopp står specade. Men eftersom vi vill att säljaren inte ska betala direkt för kostnaden utan att det görs genom ett förhöjt försäljningspris blir det omständigt eftersom priset i butik kommer sättas till 116 kr inkl 6%(!) moms. Därefter ska säljaren egentligen bokföra det beloppet som en försäljning och därefter bokföra kostnaden för kommissionen på 8 kr + 2 kr moms (25%!).

Därför undrar jag ifall det istället går att göra en överenskommelse i de fall säljaren är ett företag att vi debiterar ex. 10% av försäljningen. På samma sätt ska de kunna få ett utbetalningsbelopp och vi ser till att kostnaden blir betald genom ett högre försäljningspris, men att den enda bokföringen de behöver göra blir det erhållna utbetalningsbeloppet inkl moms och så bokför vi vår ersättning som en resten av försäljningspriset också som en försäljning och med böckers momssats på 6%.

Är det OK att ersättning kommer i form av att dela försäljningen (och på så sätt behålla en enhetlig momssats)? Eller måste ersättning bokföras som en kommission och 25% moms?

Hoppas det finns någon vis och duktig där ute som kan hjälpa mig 😛

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.