Hur mycket skatt skall betalas!?

1
Hej, är helt ny inom området. Men vet vad jag skall sälja och hur.

Det största frågetecknet är skatten.

Läste på skatteverkets hemsida att skatten för min enskilda firma skall betalas lika mycket varje månade och att den skall räknas ut i förväg. Är det verkligen så?

Jag vet ju inte hur mycket jag kommer sälja och iomed att priserna när det gäller import går upp och ner så har jag ingen aning om hur mycket skatt jag kommer behöva betala.

Det är Alltså en Webshop med diverse produkter jag ska sälja.

Finns det nån hjälp att få? det är det här som sätter stop för mig.
1324
4
Vill då först räta ut lite saker. För det första skall man se skatten som skatteverket skall ha i 2 dela. 1= moms. 2=skatt på vinsten. Och om du väljer att redovisa momsen var tredje månad så betalas denna till skatteverket efter man redovisats. Så välj inte årsredovisning för då skall den med i f-skatten. Sedan har vi då f-skatten. Detta är den skatt som skall betalas för att beskatta företagets vinst (+ momsen om man redovisar årsvis). Exakt vad som skall betalas i skatt bestäms ju av din (och ditt företags) deklaration året efter man tjänat pengarna. Men så länge vill ju skatteverket inte vänta. Utan man försöker beräkna en preliminär f-skatt. Och här måste du som företagare redovisa vad du tror kommer att gälla för ditt företag. Och det är ju svårt men det måste göras. Med dessa siffror tar sedan skattemyndigheten ett beslut hur mycket du skall betala per månad. Men sedan är det ju som du skriver inte så lätt att beräkna exakt. Så om du känner att du ligger helt fel mot vad du trodde i början så kan du alltid skicka in en ny preliminär deklaration när som helst under året. Skatteverket tar då ett nytt beslut på hur mycket som skall in per månad. Och jag känner folk som skickat in denna prel varje månad. Inga problem. Sedan när året är slut så vet du ju hur mycket du betalt under året och i maj deklarerar du. Och sedan blir det efterskatt/skatt tillbaks beroende på hur bra du träffat dina perl-deklarationer. Sedan finns det ju olika sätt att välja siffrorna på denna preldeklaration. Vissa sätter lågavärden och betalar ju då låg skatt under året. Men det blir ju då surt framåt sommaren nästa år när man fått efterskatt. Men de klart. Dom kan man ju spara på ett konto under tiden. Det tråkiga är ju om man konsumerat upp dom . Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.