[size=2]Personligen tycker jag dessutom det är lättare att prata genom exempel än att försöka använda välvalda fackord som förklarar det jag menar. En poäng med min text är att väcka egna tankar kring vad som är lätt att glömma när man ger sig in i en värld av detaljer i sin företagarvardag. Förhoppningsvis finns det någon annan halvgalen person därute som förstår sättet att resonera och kan få sig en tankeställare med ett nytt perspektiv på sin egen verksamhet. Denna text är skriven i överdrivet förenklande metaforer av egna observationer i företagsvärlden. Trots att resonemangen inte är speciellt komplicerade är det ofta simpla observationer som ligger bakom stora slutsatser, det är grunden av problem som fascinerar mig, de viktigaste faktorerna i konceptet eller idén du vill utveckla. Alltså de du bör fokusera på att lösa.[/size]
De som vill läsa några av poängerna texten försöker illustrera, både före eller efter texten i sig, kan ta en titt i spoiler-rutan längst ner i inlägget.
Några av de ämnen som texten vill väcka tankar om är utvecklingsstrategier, marknadsföring och om transparens i sin affärsidé.
[size=4]Du är med i en grupp som är fast på en öde ö. Alla har vatten och bröd att äta. Förutsatt att våld och kriminalitet inte finns med i bilden vill du vara den som distribuerar något godare än bröd och vatten, säg äpplen. För att visa för de andra vad du har för något som de antagligen vill ha och så att de ska tro på dig tänkte du fotografera äppelträdet och sätta upp en bild (som du skriver ”Vill du inte hellre äta ett saftigt äpple istället för torrt bröd idag?” på). För att vara den de går till när de vill ha ett äpple handlar det om detta: Att inte fotografera äppelträdet tillsammans med det enorma vattenfallet i bakgrunden så de ser vart de kan gå och själva ta äpplen när ingen ser. Eller att inte ha en fröpåse liggandes på en allmän yta. Du vill vara den med hemligheten om de saftiga äpplena. Under tiden du sköter allt det här (med en väldigt hemlig väg till och ifrån äppelträdet) behöver du inte just då tänka på att odla bättre äpplen. Så länge de motsvarar kundernas förväntningar (är saftigare än bröd eller godare än andra äpplen om du nu hade haft konkurrenter). Men under tiden, när de andra precis fått upp ögonen (eller rättare sagt munnen) för dina fantastiska äpplen – utveckla strategier för att hitta ett päronträd. Du vet ju hela tiden om att de förr eller senare kommer att tröttna även på äpplena, då är det bra att vara förberedd när detta händer. Kanske har också någon lärt sig hur man kan göra en äppelbakelse med en hemlig ingrediens som de distribuerar till kunderna - här är en potentiell samarbetspartner, du vill att denna person ska gå med på att utveckla goda bakelser baserat på alla dina frukter du odlar.[/size]
[spoiler]I mina ögon är det en fin gräns mellan försäljning och marknadsföring. Men det de har gemensamt är att de ska försöka övertyga läsaren om något, oftast att de bör köpa din produkt. De verkar även båda innehålla olika typer av bevis på att produkten löser kundens behov. Till exempel referenser, beskrivning av tillvägagångssättet, information om hur produkten kom till, allting för att ta bort tvivel och för att höja förtroendet gentemot kunden.
Om man, precis som Jim Blythe, antar att marknadsföring som kunskapsämne växer och växer (han antydde till och med att den hade blivit en meta-kunskap) så borde det logiskt medföra att bevisen blir tydligare och tydligare (alltså bättre och bättre). En tydlig deal är en bra deal. Samma regel ligger bakom något som är gratis (ja, jag har läst boken med samma namn av Chris Anderson), kostar det ingenting vet du precis vad dealen innebär; du får något och även om det är dåligt så har du vunnit.
Paradoxen i det hela är att ju mer du berättar om din tjänst, desto lättare kan den ersättas av andra företag eller kan helt enkelt gås runt av mottagaren.[/spoiler]
Finns det någon som tycker att detta ens var värt att läsa får ni gärna berätta det så följer jag upp med fler tankar och idéer.
Eller ännu bättre – om någon annan vill dela med sig egna erfarenheter och upplevelser på ett gemensamt språk – använd Äppelmetaforen!