Senaste inläggen

Köpa bil i företaget eller privat?

Inledning
Hej. Jag börjar med lite bakgrund.
Jag har en anställning på ett företag där jag jobbar heltid.
Mitt egna företag jobbar jag med på kvällar/helger.
Frågan
Nu har jag bestämt mig för att köpa en till bil då vi först och främst behöver två i vårat liv. Jag hade tänkt köpa en ren...

Kategori: Inköp

Årets bokföring åt skogen!

Hej och Hjälp!

Jag har haft eget (Enskild) i lite över ett år nu. Förre årets bokföring var inte så svårt i och med att det hände inte mycket. I år har jag försökt hålla mig uppdaterad vad gäller min bokföring. MEN, nu har jag märkt att jag har gjort helt fel. Mina frågor:

* Kan jag börja om? Jag har använt ett datapro...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

mammor till nischad prenumerationstjänst

Hej söker mammor som vill ha extra jobb.
produkten en nischad prenumerationstjänst.
mer information ges efter påskrivet sekretess avtal.

ersättningsmodell diskuteras efter detta avtal är påskrivet ersättningen baseras även på tidigare erfarenheter.

hör av er till kontakt@boxedideas.se efter genomgång på m...

Kategori: Söker/eftersöker

Söker en uppdragsgivare

Hej kära läsare!!

Jag är behov av ett nytt uppdrag på grund av tappat intresse av mitt nuvarande uppdrag som jag jobbat med över 2 år nu. Jag har ett företag med f-skatt, jag kan även tänka mig jobba utanför mitt företag.

Kontakta mig på jalvarsson@hotmail.com

Mvh

VEM HJÄLPER OSS MED NY HEMSIDA !

Behöver ny hemsida för företag
inom finansiella tjänster.

Egentligen bara en ganska ”enkel” 1:a sida
-om uttrycket ursäktas-
med möjlighet att uveckla vidare fler undersidor
i senare skede.

Sidan skall egentligen bara vara ett visitkort
med basuppgifter. Inget behov av
SEO ell...

arbetsgivaravgift enskild firma

Hej.

jag har jobbat lite åt ett företag och skall nu fakturera dem för dom timmarna jag jobbat åt dem ( jag har enskild firma )

hur mycket är arbetsgivaravgift? skall jag lägga på de på varje timma eller det totala som jag jobbat ?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföra aktieutdelning och beskattning?

Ägaren till företaget har fått en utdelning på 127 000 kr som denne vill att jag skattar för direkt, 20 % dvs 25 400 kr. Men hur bokför jag detta? Debet 2091 127 000, Kredit 1930 101 600 kr, men hur gör jag med skatten? Är jag dum?

Mycket tacksam för ett upplysande svar! 🙂

Traidy.se Söker samarbetspartners!

Sveriges snällaste köp- och säljmarknad söker samarbetspartners, sponsorer!

Är du med i en förening? söker din förening olika sätt att samla in pengar? Registrera dig på www.traidy.se idag och skapa eran insamlingskampanj! Sprid sedan budskapet om www.traidy.se för era medlemmar oc...

Svårt med bokföring

Har köpt arbetskläder på företagskortet
5840 Arbetskläder
2641 Ing moms
men motkonto, vilket? Hjälp
Alpe

Milersättning

Vad ska man betala ut i milersättning om en anställd använder sin egna bil i jobbet. Var kan man hitta siffror att gå efter?

Kategori: Allmänt

Överlåtelse av EF

jag driver en EF som står i min mans namn och personnr. Även ett företagsnamn är registrerat till det via bolagsverket.

Nu ska firman skrivas på mig istället. Hur gör man? Måste jag först gå in och registera en egen Ef för att sedan skriva över namnet på mig?
Sedan måste ju lager och allt skrivas över.
tack för tips

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Moms vid import eller liknande drop shipping

Jag håller på att starta en nätbutik där jag kommer sälja varor som både importeras men även skickas från ett lager utanför EU.

Vid import är det ju inga problem med moms, tull och speditionsavgifter, det sköter och betalar jag. Men om varorna skickas direkt till kunderna blir det genast krångligare.

På många sätt är d...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur "fakturera" kontantbetalande kunder?

Jag har ett ganska nytt företag och undrar bara hur jag ska administrera kunder som betalar kontanter på direkten.

När jag skickar fakturor så har dessa en serie på t ex 20120001, 20120002 osv. Men säg att den tredje kunden betalar i kontanter. Ska jag då skicka en faktura ändå som fortsätter i den serien (men som stämplad betald) ?...

Hur deklarera avveckling av enskild firma med noll omsättning?

Jag startade en enskild firma vid sidan av mitt vanliga heltidsjobb för att sälja saker i en webbshop. Nu tänker jag avveckla firman pga olika skäl. Jag sitter och ska fylla i en självdeklaration nu på skatteverkets sida och har lite frågor.
Jag har inte sålt för en krona i företaget, däremot har jag köpt in varor för ca 6000 kr och så har...

Ta en avgift för en avgift?

Hej,

Jag funderade på det här med avgifter... hur funkar det med det egentligen? Vad krävs för att ta en sådan? Kan jag ta en avgift för att någon tar en avgift av mig? Ja, det är en fråga ur smärre frustration av alla dessa "avgiter" som finns som jag undrar lite halvt oseriöst, halvt seriöst... 🙂

/ Chillance

Flytta över privatlån på sitt nystartade AB?

Hallå!

Har nyligen startat ett AB. Jag sitter sedan tidigare på 500' SEK i privatlån (billån och blanco lån), som står på mig och min fru. När/hur kan man flytta över dessa lån på företaget? Måste tex företaget varit igång ett tag med redovisad vinst osv? Vad säger Skatteverket?

Tack på förhand!

Köp av lagerbolag

Hej!

Funderar på att köpa ett så kallat lagerbolag. Alltså ett bolag utan något aktiekapital som jag sen pumpar in minst 25K i innan nästa bokslut. Det blir ju trassel annars som jag förstått det hela.

jag undrar hur kreditrating kommer att se ut efter nästa bokslut. Om vi utgår ifrån att jag kommer att bygga upp hel...

Webdesign samt frakt

Hej, är i startgroparna för en e-butik (presentartiklar o inredning) det mesta är klart saknar bara ett snabbt, pålitligt o billigt (såklart) fraktbolag - tips??
Och så har jag ett problem...har tänkt att använda mej av textalk webshop (bra eller dåligt?) men är ju urkass på att få till själva utseendet m.m det är ju inte så kul att allt sk...

Kategori: E-handel

Registrera annat namn än ens eget som varumärke

Hej
Frågan lyder som rubriken; Är det möjligt att till exempel registrera "Olsson Design" om man heter Kalle Andersson?
Vet inte om det spelar något roll, men jag driver en enskild firma.

Tack på förhand
MVH Gustav

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

PayPal var idioter, nu måste jag bokföra deras misstag! MenHur?

Jag fick en betalning av en rysk kille som arbetar för ett företag i England, och bokförde den när betalningen kom in på PayPal kontot.

Ett par dagar senare fick jag ett meddelande från PayPal där de hade blockerat betalningen (höll i pengarna) för att de misstänkte att den ryske killen var inblandad i pengatvätt - vilket var absurt...

Kategori: E-handel