Senaste inläggen

Några frågor om nystart av butik!

Hej,

Jag har planer på att starta upp en butik, där jag tänkt sälja smycken.

Lokal, varorna osv är färdigt.

Mina frågor som jag fastnat på:
Jag behöver ett kassasystem, hur funkar detta, vill hyra i början? Jag behöver sätta fast streckkod som kan avläsas av min kassa?

Jag har min i...

Kategori: Affärsidéer

Investeraravdrag stimulerar investeringar i mindre företag

I regeringens höstbudget presenterades förslaget om investeraravdrag. Syftet är att stimulera investeringar i mindre företag och därigenom öka de mindre företagens tillgång till kapital.

Vi förklarade kortfattat vad förslaget innebar i en tidigare artikel:

Regeringen avser att under 2013 återkomma till riksdagen med...

Kategori: Nyheter

Låta företaget ta kostnad för bredbandsinstallation?

Hej.

I vårt område drar man nu in fiber till en kostnad av 10000:-/hushåll. Jag har mitt AB registrerat på min hemadress. Är detta en kostnad som jag kan låta bolaget ta? Samt även månadskostnaden för bredbandet sedan?

Mvh

Kategori: Inköp

Inbakad kostnad av frakt = inköpskostnad

Om jag räknar in kostnad för förpackning och 30 kr av frakten (så att kund endast synligt betalar resten av frakten), i själva slutpriset av en vara.

Exempel:

Inköpskostnad av artikel
+ 80% av leveranskostnad till kund
+ emballagekostnad
+ själva pålägget för vinst
=...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skall mitt bolag eller jag privat äga varumärket

Hej
Tänker registrera varumärke men är lite osäker om jag privat eller mitt AB skall stå som ägare. Till saken hör att om det går bra blir det kanske ett nytt bolag också så småningom för detta. Är det svårt att senare byta ägare av ett varumärke?

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Hur komma i kontakt med inköpare?

Hur jobbar lite större företag när de köper in produkter?
Om jag vill erbjuda en märkesprodukt som jag är agent för i Svergie, till exempelvis Clas ohlson eller liknande företag. Vilka vägar går man för att komma i kontakt med dem? Och hur lyckas man få in sin produkt?

Tacksam för tips från någon som har erfarenheter.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

starta eget bidrag fundering, please help!

Hejsan!
Jag har en fråga angående starta eget bidrag som jag hoppas nån kan svara på. Vi är 2-4st som tänker ta över ett redan existerande företag och min fråga är hur många % ägare/delägare måste man vara i företaget för att ha rätt till "starta eget bidraget"?

Kategori: Allmänt

Callcenter- /telemarketinguppdrag

Då vår uppdragsgivare vill öka intaget av kunder så söker vi nu efter ytterligare ett callcenter / telemarketingbolag som vill arbeta med telekom mot framförallt konsumentmarknaden,ert företag bör ha dokumenterad säljerfarenhet sedan tidigare.
Så är ni på jakt efter uppdrag så skicka ett PM med information om ert företag så återkommer vi så...

Kategori: Söker/eftersöker

Förvärvskredit i bolag eller privat

Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en del av ett AB. Jag har tänkt betala 50 % privat och 50 % ska bestå av ett lån från banken. Låt säga att det totalt handlar om 2 MSEK. För detta kommer jag få en liten del av bolaget, mindre än 10 %. Köpet av bolaget kommer göras i mitt helägda nystartade AB. I princip ingen övrig verksamhet ko...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Brainstorma med mig!

Hej gott folk!

Hjälp mej att brainstorma fram marknadsföring av min ide som ska rikta sig mot ungdomar som tar studenten i staden där jag bor med omnejd.

Jag har lite idéer själv, men jag behöver de första kunderna. Ni som är kreativa och kunniga, hjälp mig snälla!

Bensin- och parkeringskostander i ett AB.

Hej all kunniga!

Jag har ett nystartat AB och undrar om man kan dra av kostnader för bensin och parkering. Företaget själv äger ingen bil, utan det blir ibland hyrbil och ibland privata bilen. Kan man samtidigt dra av milersättning?

Mvh

Tillverkning av cider

Hej.

Jag soker nagon med kunskap om cidertillverkning for etablering pa den kinesiska marknaden.

Sprakkunskaper och kunskaper om kinadelen finnes.

Kapital ordnas gemensamt.

Kategori: Söker/eftersöker

Hur bokföra köp av domännamn?

Hej!

Jag har en fråga om hur jag ska bokföra köp av domännamn enligt fakturametoden. Priset var 99 kronor.

Jag tänker någonting i stil med

Debet
5915 (Hemsidor) 79,20
Ingående moms 19,80

Sedan behöver jag ett skuldkonto till det här. Det jag blir förvirrad över är huruvida ma...

Hur skall denna förskottsfaktura bokföras vid ankomst dagen?

Vi ska köpa in klädplagg från ett företag i usa  och har fått en förskottsfaktura den 16/10.

1. Hur skall denna förskottsfaktura bokföras vid ankomst dagen? Bokför vi denna som en leverantörsskuld? Vad blir isåfall motkontot?

2. Fakturan betalades den 18e med ett kreditkort från vår bank, som vi sedan får en faktura if...

Enklare webbutik

Jag driver en webbshop men känner att jag lägger ner för mycket tid på att dra ut kvitton och verifikationer och annat för bokföringen.

Det är Zencart och för kortinlösen har jag Certitrade och för faktura och delbetalning använder jag Svea Web Pay. Utbetalningarna från dessa görs till mitt Plusgirokonto och då måste jag printa ut a...

Kategori: E-handel

Att kolla upp en leverantör

Jag ska köpa en IT tjänst och går in med ett större kapital själv i firman. IT byrån ser bra ut, vi har träffat dem tre gånger, de är hjälpsamma. Jag har kollat dem på allabolag där de ser bra ut. Jag har möjlighet att ta referenser.

Jag har noll lust att förlora kapital på en oseriös byrå vilket är en läxa jag redan lärt mig. Vad gö...

Kategori: Inköp

iPhone 5 tillbehör. Skall bort.

Har ett parti skyddsfilm som skall bort.

1000 klara filmer.
3000 matta filmer.

Bra passform, packade med futsduk och skrapa samt filmen såklart.

Lysande för kampanj etc.

Maila
johannesloefgren @ gmail.com
073 - 8444757

[...

Kategori: Till salu

Skylta längs motorväg - vad gäller?

Go kväll!

Körde längst E4:an och tänkte på reklamskyltarna vid sidan om vägen.

Vilka regler gäller?
Märkte att det inte bara var skyltar utan samtliga verkade vara uppsatta på en gammal husvagn eller ett släp - kryphål i lagen?

Annars måste det vara ett smart sätt att marknadsföra sitt företag på...

Införselmoms som betalas till land utanför eu (scsexpress)?

Jag har beställt varor från Hong Kong som nu anlänt till "någonstans i europa". Fraktbolaget scsexpress vill nu att jag betalar x euro i införselmoms innan de skickar varorna vidare. De vill att momsen ska betalas in till deras konto i Hong Kong.

Hur i hela friden blir det med avdrag av införselmomsen i min svenska redovisning? Eller...

Namn på företag

Hej! Håller på att starta ett företag som ska utföra glasutbyten, knapputbyten etc. för iPhones. Däremot har jag kört fast lite; vad ska företaget heta ?
Någon som har förslag ?

Kategori: Affärsplanen