Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 13 år sedan
Medlem
21

Drop Shipping - Prissättning


Läste artikel om just drop shipping här inne på företagande men fick
inget svar på min fundering.

Jag planerar att öppna en drop shipping verksamhet B2B och har ett
avgörande problem som jag försöker lösa.

Jag kommer samarbeta med Tyska företag som kommer skicka mina produkter till kunder i Sverige. Jag satsar i första hand på
att sätta mina egna priser och ej arbeta provisionsbaserat.

Problemet är, att när en kund får hem sitt paket, så står det
alltid avsändare på paketet. När kunden ser avsändare, så räknar jag med att majoriteten googlar det, och så hittar den webbsidan.

Då har dem svart på vitt exakt hur mycket extra dem fick betala för produkten, och till nästa tillfälle så är risken stor att dem handlar direkt av det utländska företaget.

Hur löser framgångsrika drop shippers detta? Arbetar man kort och gott inte med egen prissättning utan håller samma pris som leverantören, och får provision?


Tacksam för hjälp här!
Medlem
21
Edit. Har nu fått en förfrågan om att resa till Berlin för att
träffa ägarna till ett av företagen och deras fabrik.

Vad är viktigt inför ett sådant möte? Aldrig gjort något liknande förut.
Engagerad medlem
371
48
Leverantörens prislista gäller.
Provisionsbetalning till dig.

Av fler skäl;
Det blir extremt rörigt
inte minst ur import/skatt/momssammanhang
om du fakturerar ett belopp
och mottagaren får import/momsfaktura på
ett lägre varubelopp.

Skall du komma undan med
köp-in-lägg-på-sälj
processen så måste du själv
importera. Märka om, packa om och
skicka varan till din lokala kund.

Och-viktigt- ha en deal med din tyska
leverantör att han skickar alla förfrågningar
från Sverige till dig.
Eller sänder dig provision på allt
direktsålt till Sverige,
eftersom du lägger ner -får vi hoppas-
ett gediget säljarbete
för den leverantörens varor.

Och det är ju i själva verket just säljarbetet
som är den viktigaste -och svåraste- arbetsuppgiften
i hela affärsprocessen.

Och då är ju förståss dropshippingtanken överspelad.

Du kan ju också föreslå att få bli
Återförsäljare åt tyskarna.

Mötet,
Vid ett möte med dem är det ju bra om
du kan presentera någon slags marknadsanalys:
beskriva hur många enheter/stycken / eller
i omsättning/ som den svenska marknaden
kan innebära/erbjuda

Eller om du har gedigen säljerfarenhet
och kan peka på resultat av det slaget.
Eller att du har marknadsföringkunskaper
som indikerar att du kommer att lyckas.

Bra att du har något att "erbjuda"
av sådan slag som jag skissat här..

Många seriösa företag är försiktiga
och vill vara säkra på att deras inbrytning
på en ny marknad eller med en ny
samarbetspartner kommer att lyckas bra.
En misslyckad satsning är oerhört svår att hämta upp.

Ha tydligt och bra och metodiskt
informationsmaterial om dig själv
och vad du kan/tänker/vill göra,
med dig till mötet.

Viel Glück!
Imre.R
...sky is the limit...
Redaktuellt
Jag använder drop (blind) shipment och det går bra men kräver att du känner din leverantör samt att ni har avtal att de inte kontaktar din kund inom t.ex. 12 månader efter att ni gjort affärer.

De skickar på ditt konto hos DHL/TNT/FEDEX/UPS/Posten etc.. och bokar det som att 3:e part betalar. (Detta används också när man har samavtal med andra företag med en godsleverantör då avtalspartens namn syns som mottagare/avsändare).

Inom EU behövs ingen faktura på försändelsen och om du mailar din leverantör ditt leveransbesked (shipping document) så lägger de med det som fraktsedel (samt inget annat dokument ska med).

PS! Kom ihåg att göra minst en drop shipment till en bekant, så du ser hur varje leverantör sköter sig. T.ex. har de paketerat med sin logo-tejp, lagt med papper där deras företag finns med, hur ser emballaget ut, etc..

Leverantörer som är vana med drop shipment vet hur detta ska gå till!

Dock har jag ingen lösning med drop shipments utanför EU, då en faktura måste vara med så då måste du ordna med ompaketering i Sverige/EU. Lösningen skulle t.ex. vara att du hittar en samarbetspartner i Sverige/EU som gör detta åt dig.
Engagerad medlem
207
3
Var själv inne på det här för en tid sidan, men jag gick inte vidare pga det är eller kan blir väldigt, väldigt krångligt.

Inte nog med difusa eller osamanhängade svar av både företaget och SKV så "hade" jag en lev.kontakt i Sverige, men kommunikationen där var av all kritik så jag neglerade allt till slut.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.