Senaste inläggen

inköp av privatperson, sälja genom företaget, moms vid sälj?

Hej! Jag har en fråga, jag är nybörjare på det här med företagande så skratta inte för mycket åt min kanske dumma fråga! 🙂

Exempel.

Inköp av traktor från en privatperson för 20.000kr (ingen avdragbar moms)

Vid försäljning, måste jag sälja den med moms på plussad?

Så för att gå 10.000kr pl...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur blir man Företagsmäklare?

Hej!

Ja som rubriken lyder så undrar jag vad som krävs för att jobba som företagsmäklare.

Finns någon "företagsmäklarutbildning" eller andra utbildningar som en framtida arbetsgivare eller franchisegivare föredrar?

Hoppas att någon som känner till branchen väl kan ge mig lite input.

MV...

Kategori: Allmänt

Söker företag för referensjobb

Jag och två kollegor ska slå ihop våra grafiska formgivnings/ marknadsföringspåsar och köra en gemensam designbyrå, med start under första halvan av 2013.

Men för att göra det behöver vi gemensamma referensjobb.

Har du företag och behöver hjälp med formgivning av logotyp, grafisk profil, förpackningar, broschyr, katalo...

Kategori: Söker/eftersöker

Nollställa momskonto?

Jag har enskild firma, bokför enligt kontantmetoden och betalar in momsen kvartalsvis. När jag betalar in momsen bokför jag inbetalningen så här (som ett eget uttag):

1930 kredit
2010 debet

Är det något mer jag bör göra i bokföringen? Måste jag nollställa momskontona på något sätt? Vill använda så få konton som...

Prissättning till företag.

Tjena, jag skulle vilja ha lite feedback angående prissättning till företag. En kund vill ha en offert på kontorsstäd. Jag är dessvärre lite osäker på vad jag ska ta för timpris, det är mitt första företag och detta blir i så fall min första fasta företagskund. Svårt att få reda på konkurrenternas priser på såhär kort vassel tyvärr.

...

Kategori: Feedback

bokföra öresutjämning på inkommen faktura?

Heej.
Hur ska/kan man bokföra öresutjämninen på en inbetalad faktura för att få moms, inkomster, debet o kredit att gå ihop? ex.

Summa 9786:-
moms 2446,50
Totalt 12232:50
Öresutjämning: 0:50
Summa totalt: 12 233:-

Annars kan man väl sätta öresutjämningen på ett kost...

Skräddarsydda skjortor

Söker en person som kan hjälpa mig att få skräddarsydda skjortor.
Kvaliteten är viktigast, vill börja sälja kvalitetsskjortor.

Budget finns.

Var vänligen kontakta mig på Skype: Mikael.per.gustafsson

Kategori: Affärsidéer

Kontorslokal - Kontorshotell - Kontorsplats i Göteborg??

Det är dags för mig att flytta kontoret ifrån lägenheten och ut till en plats utanför hemmet, enda anledningen är att jag snart blir galen av att sitta hemma om dagarna..att inte träffa folk om dagarna är inte så lätt att hantera. Så den sociala biten i livet skall nu ändras förhoppningsvis, när jag sitter på ngt kontor istället.

Frå...

Korrigera verifikation (momsinbetalning)

Hej,

Jag såg precis att jag har klantat mig tidigare och kanske knasat till en momsdeklaration.
Jag använder Avendeno eEkonomi (i någon vecka till) där man kan korrigera ganska enkelt, fast i det här fallet gäller det en momsverifikation där det inte verkar gå.

Det är själva uttaget (inbetalningen till SKV) som...

Hur bokföra kreditfaktura, enskild firma

Hej, detta är mitt första inlägg och jag hoppas att jag får lite hjälp med detta....

Jag har fått en kreditfaktura från en leverantör på en fraktkostnad på en faktura som jag ännu inte inte har betalat. Hur bokför jag detta? Kan jag helt enkelt dra av den krediterade från summan på ursprungsfakturan när jag betalar den eller hur ska...

Dra av motionscykel för tandläkare?

Verkar det ok för en tandläkare?

Hjälp! Behöver feedback på hur jag kan förbättra min hemsida!!!

Hej.

För ca två månader sen startade jag en barnvaktsförmedling som jag har gjort en hemsida till. Jag har skött den mesta av min marknadsföring själv eftersom jag inte har så mycket start-kapital. Jag har delat ut och satt upp flyers lite var stans tex.

Jag har iaf lagt en del tid på att synas på Google och har väl l...

Kategori: E-handel

Nordic startup awards presenterar sina finaldeltagare.

Nordic startup awards presenterade finaldeltagarna i sin tävling. Kul att spana in framtidens stjärnor på webb-himlen

http://startupawards.co

(En av dem verkar bli vårt bokföringsprogram) Kategori: Nyheter

Vilken SNI kod ska jag ha?

Hej,

Mitt företag kommer att börja bedriva en ny verksamhet där kunder betalar en årlig "prenumeration" för att lägga upp sina hotell och boenden på en webbsida.

Jag har inte lyckats hitta någon bra SNI kod för detta.

Någon som har en idé vad som skulle passa?

Kategori: E-handel

Ditt val.. Din betalning !

Hej,

Har skapat en tråd under kategorin "marknads undersökning" som
du hittar på vänster sida på startsidan i detta forum.

Du ser vår ikon med rubriken "Betalning av utfört arbete".

Får jag be om ca 40sek. av din tid, och svara.
Givetvis kan du ge fler svar. Bara att markera kryss alternati...

Kategori: Feedback

Bokföra eget uttag utan kassa/bank

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. När jag startade mitt företag hade jag inget företagskonto utan bokförde ALLT mot eget kapital (uttag/insättningar) vilket innebar att ingenting bokfördes under kassa/bank. Enligt personer jag rådfrågade skulle det vara ok.

Men, och här kommer själva frågan, hur ska jag bokföra...

Enskild firma samtidigt som jag studerar

Hej alla!

Mitt första inlägg här, verkar vara ett fint ställe.

Har en fråga som det vore jättesnällt om någon av er kan svara på. Jag har nu en fast anställning heltid på ett företag som fotograf. I Januari planerar jag att säga upp mig och starta enskild firma, börja frilansa.

Saken är också att jag sam...

Hur sälja min villa till mitt egna företag och hyra ut villan?

Jag äger en ensam en villa i en förort till Göteborg. Jag har ett lån på 1mkr och villan är värd runt 3mkr. Jag köpte villan för 600.000 kr för ca 20 år sedan. Jag har gjort om villan till två st fristående lägenheter genom att avlägsna trappan ner till f.d. källarplanet. Jag har tidigare hyrt ut lägenheten nere och själv bott i den uppe men vill n...

Vad är en entreprenör - vad betyder entreprenörskap?

Hej alla glada företagare och entreprenörer! Eller är vi verkligen entreprenörer eller "bara" företagare? :blink

Själv är jag kanske lite fånig men anser att ordet entreprenör inte är något man ger sig som titel utan något man förtjänar när man startat och drivit flera företag. När man startar och driver ett företag är man kort och g...

Ett företag har fakturerat mig men mitt org/moms nr saknas

Jag har enskild firma och har inte registrerat något bolagsnamn, men man får ju kalla sitt företag vad man vill. Så nu står tillfälliga namnet på fakturan plus min hemadress. Officiellt är det bara mitt för och efternamn som är titeln på företaget.

Företaget som fakturerar mig har angivit sitt eget org nr och moms nr, men inte mitt o...