Senaste inläggen

Vilken SNI kod ska jag ha?

Hej,

Mitt företag kommer att börja bedriva en ny verksamhet där kunder betalar en årlig "prenumeration" för att lägga upp sina hotell och boenden på en webbsida.

Jag har inte lyckats hitta någon bra SNI kod för detta.

Någon som har en idé vad som skulle passa?

Kategori: E-handel

Ditt val.. Din betalning !

Hej,

Har skapat en tråd under kategorin "marknads undersökning" som
du hittar på vänster sida på startsidan i detta forum.

Du ser vår ikon med rubriken "Betalning av utfört arbete".

Får jag be om ca 40sek. av din tid, och svara.
Givetvis kan du ge fler svar. Bara att markera kryss alternati...

Kategori: Feedback

Bokföra eget uttag utan kassa/bank

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. När jag startade mitt företag hade jag inget företagskonto utan bokförde ALLT mot eget kapital (uttag/insättningar) vilket innebar att ingenting bokfördes under kassa/bank. Enligt personer jag rådfrågade skulle det vara ok.

Men, och här kommer själva frågan, hur ska jag bokföra...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Enskild firma samtidigt som jag studerar

Hej alla!

Mitt första inlägg här, verkar vara ett fint ställe.

Har en fråga som det vore jättesnällt om någon av er kan svara på. Jag har nu en fast anställning heltid på ett företag som fotograf. I Januari planerar jag att säga upp mig och starta enskild firma, börja frilansa.

Saken är också att jag sam...

Kategori: Allmänt

Hur sälja min villa till mitt egna företag och hyra ut villan?

Jag äger en ensam en villa i en förort till Göteborg. Jag har ett lån på 1mkr och villan är värd runt 3mkr. Jag köpte villan för 600.000 kr för ca 20 år sedan. Jag har gjort om villan till två st fristående lägenheter genom att avlägsna trappan ner till f.d. källarplanet. Jag har tidigare hyrt ut lägenheten nere och själv bott i den uppe men vill n...

Vad är en entreprenör - vad betyder entreprenörskap?

Hej alla glada företagare och entreprenörer! Eller är vi verkligen entreprenörer eller "bara" företagare? :blink

Själv är jag kanske lite fånig men anser att ordet entreprenör inte är något man ger sig som titel utan något man förtjänar när man startat och drivit flera företag. När man startar och driver ett företag är man kort och g...

Ett företag har fakturerat mig men mitt org/moms nr saknas

Jag har enskild firma och har inte registrerat något bolagsnamn, men man får ju kalla sitt företag vad man vill. Så nu står tillfälliga namnet på fakturan plus min hemadress. Officiellt är det bara mitt för och efternamn som är titeln på företaget.

Företaget som fakturerar mig har angivit sitt eget org nr och moms nr, men inte mitt o...

Köpte vara men returnerade den -hur bokför jag återbetalningen?

Jag köpte en vara på företaget och bokförde inköpet. Blev dock tvungen att returnera köpet, och fick pengarna tillbaka en månad senare.

Någon som vet hur jag ska bokföra återbetalningen?

Sälja inom EU

Jag fundera på att börja expandera utomlands, fast inom EU. Är bara att köra på eller behöver man meddela skatteverket om det innan man gör det eller är det något annat man bör göra?

Överlåtelse av hyreslokal - hur bokföra?

Hej,

Jag har en hyreslokal på gång jag är intresserad av. Nuvarande hyresgäst vill ha en överlåtelsesumma vars belopp överstiger de inventarier som ingår. Det är ingen inkråmsförsäljning eftersom jag avser att driva annan typ av verksamhet i lokalerna. Så - hur bokför man utgiften?

Tack på förhand!

Är det tillåtet att göra såhär på en mässa

Jag är en nyföretagare och hade velat besöka Attitudemässan i slutet av November. Jag vill dit för att knyta kontakter, marknadsföra mitt företag men jag vill inte ställa ut detta året.

Min fråga är, är det tillåtet att gå runt med tshirts på sig med företagets tryck och dela ut flyers etx och skapa kontakt med målgruppen utan att st...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Några frågor om nystart av butik!

Hej,

Jag har planer på att starta upp en butik, där jag tänkt sälja smycken.

Lokal, varorna osv är färdigt.

Mina frågor som jag fastnat på:
Jag behöver ett kassasystem, hur funkar detta, vill hyra i början? Jag behöver sätta fast streckkod som kan avläsas av min kassa?

Jag har min i...

Kategori: Affärsidéer

Investeraravdrag stimulerar investeringar i mindre företag

I regeringens höstbudget presenterades förslaget om investeraravdrag. Syftet är att stimulera investeringar i mindre företag och därigenom öka de mindre företagens tillgång till kapital.

Vi förklarade kortfattat vad förslaget innebar i en tidigare artikel:

Regeringen avser att under 2013 återkomma till riksdagen med...

Kategori: Nyheter

Låta företaget ta kostnad för bredbandsinstallation?

Hej.

I vårt område drar man nu in fiber till en kostnad av 10000:-/hushåll. Jag har mitt AB registrerat på min hemadress. Är detta en kostnad som jag kan låta bolaget ta? Samt även månadskostnaden för bredbandet sedan?

Mvh

Kategori: Inköp

Inbakad kostnad av frakt = inköpskostnad

Om jag räknar in kostnad för förpackning och 30 kr av frakten (så att kund endast synligt betalar resten av frakten), i själva slutpriset av en vara.

Exempel:

Inköpskostnad av artikel
+ 80% av leveranskostnad till kund
+ emballagekostnad
+ själva pålägget för vinst
=...

Skall mitt bolag eller jag privat äga varumärket

Hej
Tänker registrera varumärke men är lite osäker om jag privat eller mitt AB skall stå som ägare. Till saken hör att om det går bra blir det kanske ett nytt bolag också så småningom för detta. Är det svårt att senare byta ägare av ett varumärke?

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Hur komma i kontakt med inköpare?

Hur jobbar lite större företag när de köper in produkter?
Om jag vill erbjuda en märkesprodukt som jag är agent för i Svergie, till exempelvis Clas ohlson eller liknande företag. Vilka vägar går man för att komma i kontakt med dem? Och hur lyckas man få in sin produkt?

Tacksam för tips från någon som har erfarenheter.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

starta eget bidrag fundering, please help!

Hejsan!
Jag har en fråga angående starta eget bidrag som jag hoppas nån kan svara på. Vi är 2-4st som tänker ta över ett redan existerande företag och min fråga är hur många % ägare/delägare måste man vara i företaget för att ha rätt till "starta eget bidraget"?

Callcenter- /telemarketinguppdrag

Då vår uppdragsgivare vill öka intaget av kunder så söker vi nu efter ytterligare ett callcenter / telemarketingbolag som vill arbeta med telekom mot framförallt konsumentmarknaden,ert företag bör ha dokumenterad säljerfarenhet sedan tidigare.
Så är ni på jakt efter uppdrag så skicka ett PM med information om ert företag så återkommer vi så...

Kategori: Söker/eftersöker

Förvärvskredit i bolag eller privat

Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en del av ett AB. Jag har tänkt betala 50 % privat och 50 % ska bestå av ett lån från banken. Låt säga att det totalt handlar om 2 MSEK. För detta kommer jag få en liten del av bolaget, mindre än 10 %. Köpet av bolaget kommer göras i mitt helägda nystartade AB. I princip ingen övrig verksamhet ko...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag