Senaste inläggen

Anställnings form vid varierande arbetstid

Hej!

Jag tänker om hur kan man beskriva arbetstid i anställningsavtal.

Anställda ska få tillsvidareanställning. De arbetar deltid och det är ganska svårt att säga exakt hur många timmar per vecka jobbar de. Arbetstid kan också varierar månad från månad. Men i alla fall är det inte mindre än 50%.

Jag är...

Kategori: HR - Personalfrågor

10 myter om pensionen

Det finns många myter om pensionen och vad som händer dagen då det är dags. Här är en bra artikel från Björn Lundén.

Under mina föreläsningar om pensioner för företagare har jag stött på många missuppfattningar. Här är några, som jag faktisk har inlett min Kategori: Allmänt

Vad får redovisningen kosta?

...var bara nyfiken på vad som är "normalt" arvode för redovisningstjänster.
I detta fall all administration, kontering, bokföring, in-och utbetalning av fakturor, skatter, moms, all reskontra, lön, tillgång till banken osv med allt vad detta innebär.
Men inte ren skatteplanering, bokslut, deklaration, årsredovisning.
Det rör e...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokföra varulager?

Företaget är enskild firma. Köper textila varor (garn, tyg) och stickar resp syr på beställning och den varan förväntas bli intäkten. Inköpen är ju alltså redskap för att sälja de senare tillverkade produkterna.
Vilket konto är bäst att använda för inköpen? 4010 eller något annat för legotillverkning? Det går inte att tex inventera ett lager...

Registrerad verksamhet

Får ett företag bedriva även annan verksamhet, som inte är registrerad hos Skatteverket? Eller man måste ändra bolagsordning och registrera nya verksamhetsområden innan man börjar?

Lön ur enskild firma eller AB med utdelningar?

Någon pratade om skatt och att ta ut egen lön i firma, men allt överskott är väl egna pengar i enskild eller kan firman spara?

Minst skatt är väl AB och ta utdelningar istället, men det blir mindre från Fk och i pension?

Momsskyldig för privat innehav?

Fråga 1.
En enskild firma har inom verksamheten dels tjänster dels försäljning av varor som tillverkas av firmaägaren.
Inköp av varor för tillverkning sätts på 4010 och momsen dras.
Men flera produkter har tillverkats av varor innan företaget fanns och det är svårt att dra en linje mellan de varor som tillverkats av inköp som g...

Utvecklare sökes för delägarskap

Hej!

Jag och min kompanjon söker just nu efter en utvecklare som vill vara med om att starta upp ett extremt intressant projekt tillsammans med oss.

Vi kommer att utveckla en plattformsoberoende molnlösning för en bransch som inte än tagit steget ut på webben. Affärsidén är solid och vi har ett väldigt genomarbetat och...

Kategori: Affärsidéer

Just Update söker webbutvecklare/programmerare för delägarskap.

Just Update är ett nystartat företag som erbjuder marknadsföringslösningar för restauranger på webben, Facebook och andra sociala medier.

Idag erbjuder vi kompletta facebooksmarknadsföringspaket, hemsidor, SEO-optimering, Google places och annat viktigt i deras webbnärvaro.

Vi har utvecklat en ide som vi kommer vara en...

Kategori: Affärsidéer

Utbildning mm utomlands?

Hej,
tycker det är ett förträffligt sätt att komma utomlands genom att utbilda eller certifiera sig eller liknande i ngt som ligger inom företagets verksamhetsbeskrivning. Nu undrar jag om det finns ngn sökmotor eller annat för att se vilka kurser/certifieringar mm som finns samt Vart dessa erbjuds? Jag jobbar som projektledare och vill dra...

Kategori: Söker/eftersöker

ersättning till styrelseledamot

Undrar om ni vet hur om man kan köpa ett gymkort som ersättning till en styrelseledamot istället för att kompensera denna med monetär ersättning (på ett lagligt sätt)? Går det ens att göra på detta på något sätt?

Tack. /Anders

Julklapp till anställd och kunder vad gäller?

Julen närmar sig :-D

Hur fungerar det med julgåvor till personal, konsulter och kunder? Är det samma regler för julklappar till anställda som t ex kunder?

Hur mycket är avdragsgillt?

Får man köpa en present till sig själv? :mrgreen:

Hur länge vänta med att bokföra?

Enligt reglerna ska man ju bokföra löpande, typ samma dag som saker ankommer osv men vem gör det i praktiken? Om man anlitar en redovisningsbyrå så får ju dom papprena en gång per månad, dvs inte alls enligt reglerna.

En vän till mej som har ett litet AB sa att just inbetalningarna måste bokföras varje dag iom att man gör dagsavslut,...

Avregistrera firma/FrilansFinans

Jag sadlar nu om lite och kommer inte hålla just något lager utan sälja mot timpenning/provision. Dessutom har jag alltid varit irriterad på att vad det än gäller (akassa, sjukpenning mm mm...) så låter det "Har du enskild firma? Då gäller det inte dig!"

Så jag funderar lite på att avregistrera min firma och börja fakturera mina tjän...

Vi söker nu webbutiker som är till salu.

Vi förmedlar er butik till köpare till kunder hos oss på tredjepartslogistik samt lägger upp den på vår förmedlingssida utan kostnad.
Så har du en sida som du vill ha såld kontakta mig på forumet eller på rickard@boxedlogistics.se

Kategori: E-handel

Utgift under tjänsteresa avdragsgill?

Vi är två delägare i ett HB som reste inom företaget till Tyskland tidigare i år, där vi köpte vi två WiFi donglar som vi laddade på för att kunna fortsätta driva vårt företag online (verksamheten bedriver olika webbsidor) under de månader vi vistades där.

Vi betalade allt med egna pengar, frågan är: går dessa utgifter att bokföra so...

Affärspartner sökes för spännande projekt inom hälsa & hudvård!

Affärspartner sökes för omgående start av spännande projekt inom hälsa och hudvård.

Är du positiv, framåt riktad entreprenör som gillar utmaningar? Har du lite tid och pengar att investera i ett fantastiskt projekt då är du välkommen att kontakta mig!

Det handlar om hälso- och hudvårdsbranschen och produkterna är uni...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skatteåterbäring

Mitt AB har fått tillbaka skatt då vi förra året betalade in för mycket. Hur bokför jag det?

K 1630
D 1930

Är det så här enkelt tro?

Sen ska jag få skattekontot att stämma också förstås.

Tacksam för hjälp!

Enskild firma, ingen vinst. Hur blir en ev. föräldrapenning?

Hej alla flitiga entreprenörer!

Jag har precis blivit medlem på Företagande.se, hoppas på att sidan ska kunna hjälpa mig i mitt företagande. 🙂

Nu till min fråga. Jag har haft enskild firma i cirka 3,5 år nu, men det är först nu som jag ska ägna mig åt det på heltid. Tidigare har jag haft företaget vid sidan av mina hö...

Kategori: Allmänt

bokföra försäljning webshop

Är ägare av webshop sedan en tid tillbaka. Tar betalt genom payson faktura och kort. Säljer även en del genom fyndiq. nu till frågan. Fyndiq går ju pengarna in på ett konto och betalas ut senare och samma på Payson. Måste jag printa ut en verifikation för varje försäljning på webbshop resp fyndiq eller räcker det med att jag gör en ver/vecka på res...