När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej är i diskussion med en bilhandlare om att han ska "sponsra" mig med en liten firmabil och jag kör med hans firmamärke som reklam på bilen kan jag bli "skönhetstaxerad" för det? vad gäller? tacksam för hjälp.
Hejsan.
Utan att veta bakgrund....varför han sponsrar dig och vad gör din firma, tror jag att om det är så att du har tillgång till fri bil skall du förmånsbeskattas för det.
Sedan får man tänka på bensin, har du fri bensin skall du redovisa privata mil och fömånsbeskattas för det.
Detta svar är inte 100%, jag behöver veta mera som sagt.
:cheer:
Vänligen
Ulla-Britt.
Västkustens Företagservice
hej tack för ditt svar har en målarfirma o "killen" känner jag lite så det rör sig om en liten typ skåpbil med plats för 2 iframsätet och enbart lastutrymme bak har även en privatbil så jag ska enbart använda den till jobb kommer att göra reklam för hans bilfirma på bilen han sponsrar är det ok? mvh kjell
Hej Kjell.
Då hamnade det i ett annat läge, jag tror att detta är ok MEN låt mig återkomma till dig med ett svar utan några MEN. Jag återkommer under dagen, hoppas ok med dig.:)
Vänligen
Ulla-Britt
Västkustens Företagservice.
Hejsan.
Jag har kollat upp lite, vad gäller reklam så verkar det inte vara någon nedsättning av bilförmån för din del för det.
Men du köper ju en bil med separat skåp och endast två säten dessutom antar jag att du har "målargrejor" för ditt jobb i bilen.
Du har dessutom en privat bil.
En lätt lastbil får väga max 3 500 kg och ha skåp eller flak, var begransad vad gäller sittplatser till två säten.
[color=#0000ff]Det finns möjlighet att få justering (jämkning) av bilförmånsvärdet i vissa situationer. Justering kan ske när bilen har karaktär av arbetsredskap och detta begränsar det privata nyttjandet. Detta kan t.ex. gälla lätta lastbilar, installations- och distributionsbilar och taxibilar.
Observera att det i justeringsfallen är Skatteverket som efter ansökan från arbetsgivaren beslutar om justering av bilförmånsvärdet. Arbetsgivaren kan alltså inte själv besluta om sådan justering. Ny ansökan görs av arbetsgivaren för varje kalenderår.
Blankett för ansökan om justering av bilförmån (SKV 4893).
Lätta lastbilar
För lätta lastbilar gäller samma regler som för personbilar. Enbart den omständigheten att bilen är registrerad som lätt lastbil är inte grund för justering av förmånsvärdet.
För lätta lastbilar som är utrustade på ett sådant sätt att den privata användningen avsevärt begränsas kan arbetsgivaren få ett beslut om justerat nybilspris. Detta kan t.ex. gälla lastbilar med endast två säten och flak eller fordon med fast inredning som försvårar privat användning.[/color]
Se ovan, din bil uppfyller ju kraven ovan. Jag antar att du kanske har din arbetsplats vid hemmet o då får du ta hem bilen utan att det räknas som privat körning.
Jag tycker du skall ringa Skattemyndigheten och frågat om du skall ansöka enl. ovan att slippa bli förmånsbeskattad för din bil. Det står lite olika när man läser om ansökningen.
Hör av dig om du har några undringar eller om jag är luddig.
Vänligen
Ulla-Britt
Västkustens Företagservice.