Förenklat årsbokslut... i praktiken?

4
Hej allihopa!

Jag driver en enskild firma med kontantmetoden och momsredovisning ska ske i skattedeklarationen (i alla fall för 2012, det blir väll ändring från 2013). Jag använder Swedbanks inbygda bokföringssystem i internetbanken (från Speedledger).

Här kommer min fråga... hur gör man årsbokslut (förenklat)? Alltså jag har läst om det både här och där och över allt, men jag har inte fått ihop det hur det faktiskt går till i praktiken - HUR gör man? Papper som ska skrivas under och skickas in och vart? Offentliga förhör? Hemliga möten under broar mitt i natten?? Hur sjutton går det egentligen till?

Jag har gjort klart min bokföring och tagit ut en momsrapport och då skapade programmet en sista verifikation för Momsredovisning. Jag tror att detta även nollställde momskontona... men jag vet inte säkert? Kontona som användes var:
2641 Debiterad ing. moms - Kredit
3740 Öresutjämning - Debit
2650 Redovisningskonto för moms - Debit

Jag genererade också en ESKD-fil som ska skickas in till skatteverket ståg det, görs detta via deras E-tjänst eller?

Men mer då? Är det allt? Är det bara att skapa ett nytt räkenskapsår för 2013 och fortsätta jobba på och bokföra vidare?

Tack på förhand!
Med vändlig hälsning Kristoffer Helander

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.