Bokföra fiktiv moms för varor från USA som ej fastnar i tullen

1
Hej.

Köper mindre grejer tex via Ebay från USA. Dessa varor fastnar inte i tullen och jag undrar därför hur detta ska bokföras. I Visma enskild firma går det endast att välja beräknad moms (fiktiv moms) om varorna köps från ett annat EU-land.

Kan jag bokföra momsen som köp från ett annat EU-land men skapa en egen utbetalningstyp i stil med "Varor utanför EU med fiktiv moms"? Eller blir det fel i slutändan när momsen ska redovisas?
632
3
När du köper från USA så ska du inte hantera någon fiktiv moms. Det är import. Däremot ska varorna tullas in och du får betala tullavgifter och moms (som är avdragsgill). Oavsett om varorna fastnar i tullen eller ej så är du ju skyldig att tulla in dem. Om du är beredd på att ta den risken som det innebär att strunta i detta, så är detta ditt val. Nu vet jag inte hur omfattande verksamheten är, men det skulle ju kännas betydligt mer seriöst om man skötte allt på det sätt som ska göras. Om varorna är tillfria så vore det väl ändå en bra idé att tulla in dem, för att göra rätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.